KLM neemt afscheid van de laatste Fokker-vliegtuigen. De luchtvaartmaatschappij staat uitgebreid stil bij het afscheid van de Fokker 70, waarvan er nog zeven vlogen voor KLM Cityhopper. Het toestel voor Europese bestemmingen wordt vervangen door de E175+ en de E190 van de Braziliaanse fabrikant Embraer, die moderner en zuiniger zijn. De vervanging van de F70 begon al in 2008.
Met het afscheid van de Fokker 70 komt de 97-jarige band tussen KLM en Fokker ten einde en verdwijnt het laatste vliegtuig van Nederlandse makelij uit Europa. Dat leidt bij veel luchtvaartliefhebbers tot weemoed. Zaterdagavond arriveert de laatste Fokker vanuit Londen op Schiphol-Oost. Medewerkers van KLM Cityhopper zorgen voor een feestelijke ontvangst. Zondagochtend wordt op Schiphol-Oost een monument voor de Fokker 70 onthuld.
Sinds het gemeenschappelijke oprichtingsjaar 1919 zijn KLM en Fokker nauw met elkaar verbonden. Legendarisch zijn de recordvlucht van de Pelikaan naar Batavia in 1933 en de eerste transatlantische vlucht van de Snip naar Curacao in 1934. Alleen tussen 1946 en 1966 vlogen er geen Fokkers voor KLM.
Het bedrijf van Anthony Fokker (1890-1939) reikte veel verder dan Nederland. De eerste groei dankte Fokker aan de bouw van vliegtuigen voor het Duitse leger tijdens de Eerste Wereldoorlog. Eind jaren 20 was het bedrijf de grootste vliegtuigfabrikant ter wereld, met onder meer drie fabrieken in de Verenigde Staten. Vanaf eind jaren 50 maakte Fokker furore met de F27 Friendship, het meest verkochte Europese turbopropellervliegtuig.
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/web_2710ecofokker01.jpg|//images.nrc.nl/AuNR5auw46rnQD5riBHgPajhjDM=/1920x/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/web_2710ecofokker01.jpg)
Luchtvaartpionier Anthony Fokker (Kediri, Oost-Java 1890- New York 1939), oprichter van vliegtuigfabrikant Fokker. Wikimedia
In de jaren 80 wist Fokker, onder leiding van macho-ondernemer Frans Swarttouw en mede dankzij honderden miljoenen guldens aan overheidssteun, twee succesvolle vliegtuigen op de markt te brengen. De F27 werd opgevolgd door de F50, de F28 door de F100. Begin jaren 90 werd duidelijk dat Fokker niet langer zelfstandig kon voortbestaan. De Duitse partner Daimler-Benz draaide echter begin 1996 de geldkraan dicht en op 15 maart 1996 werd Fokker failliet verklaard.
Delen van het bedrijf bleven behouden. Het gaat om onderhoud/reparatie en de fabricage van onderdelen, onder meer elektrische systemen en landingsgestellen. Na omzwervingen langs diverse eigenaren is Fokker Technologies sinds 2015 onderdeel van het Britse GKN Aerospace. Fokker Technologies, met een hoofdkantoor in Papendrecht, heeft bijna 5.000 werknemers en levert aan Airbus en Boeing. In januari wordt topman Hans Büthker de topman van GKN Aerospace.
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/web_2710ecofokker02_21359232.jpg|//images.nrc.nl/mFTb22mjZYvD8XfMX8Vl4MA73tk=/1920x/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/web_2710ecofokker02_21359232.jpg)
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/web_2710ecofokker03_21359250.jpg|//images.nrc.nl/PLEhzDBk6ZTEH5zslE33pbFjjrk=/1920x/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/web_2710ecofokker03_21359250.jpg)
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/279172_21359280.jpg|//images.nrc.nl/Z7PQWt7fgdDmON7woxbAgMUhdd0=/1920x/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/279172_21359280.jpg)
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/klm-koninklijke-luchtvaartmaatschappijfokker_21359286.jpg|//images.nrc.nl/6-LIQjnXJ8E55MWD4iZj93F27jc=/1920x/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/klm-koninklijke-luchtvaartmaatschappijfokker_21359286.jpg)
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/web_2710ecofokker06_21359295.jpg|//images.nrc.nl/v75TenlE8ZvoI4qf9Dkb8QqjsTg=/1920x/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/web_2710ecofokker06_21359295.jpg)
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/web_2710ecofokker07_21359307.jpg|//images.nrc.nl/8bRFkP21r3be2_463wHgWd85aMs=/1920x/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/web_2710ecofokker07_21359307.jpg)
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/web_2710ecofokker08_21359345.jpg|//images.nrc.nl/r2uGa3XmcGNOHhvIdkZgZ2z3i3s=/1920x/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/web_2710ecofokker08_21359345.jpg)
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/fokkerlufthansa_21359394.jpg|//images.nrc.nl/Z1IP6zX4BWhi71W5uIC7sWKtDDo=/1920x/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/fokkerlufthansa_21359394.jpg)
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/klm-fokker_21359320.jpg|//images.nrc.nl/8g4AKnUyZl460Degb-3mflONe9w=/1920x/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/klm-fokker_21359320.jpg)
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/fokker-100-op-panoramadak-schiphol_21359379.jpg|//images.nrc.nl/SZDTULUF2kqNJRcNrGOX9zJxHh8=/1920x/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/fokker-100-op-panoramadak-schiphol_21359379.jpg)
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/fokker_21359391.jpg|//images.nrc.nl/pBqolyem7xLpYTng_BAJ7GfusIo=/1920x/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/fokker_21359391.jpg)
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/kbx_21359403.jpg|//images.nrc.nl/MMf1sXHPirLL-dW7lOuw_d7uHH4=/1920x/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/kbx_21359403.jpg)
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/netherlands-royalty_21359418.jpg|//images.nrc.nl/kBRH2Z5l3HlTzCCZlCrZhRNb_94=/1920x/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/10/netherlands-royalty_21359418.jpg)