Brieven 27/10/2017

Schiphol

Gebruik de macht

Eerst Eurlings KLM-directeur, en dan zou nu Schultz van Haegen directeur worden van Schiphol. Wederom vliegen de suggesties rond dat deze politica dit ‘verdiend’ heeft in haar rol als minister.

Maar wie er ook op die plek komt, het gemarchandeer met groei en geluidsoverlast is van alle tijden. In het bezit van slechts een fractie van de aandelen, kon een activistische aandeelhouder de multinational ABNAMRO op de knieën krijgen en een opsplitsing afdwingen. Wordt het niet eens tijd dat de gemeente Amsterdam, met twintig procent grootaandeelhouder, zich actief gaat opstellen en namens alle inwoners van de stadsregio Groot-Amsterdam deze megavervuiler een flinke schop onder de hol geeft? En misschien moet er een Amsterdammer aan het roer worden gezet om de herrie en het gevaar van het vliegen over de stad te beteugelen? Kan dit allemaal niet, verkoop dan gewoon die Schiphol-aandelen en betaal daarvan geluidsisolatie voor de in- en omwoners.

Luchtvervuiling

Rekening voor inwoners

De wethouder van Arnhem kondigt trots aan dat vanaf 2019 dieselauto’s van voor 2005 niet meer de binnenstad in mogen. De binnenstad van Arnhem wordt al tijden geteisterd door een dagelijkse verkeersstroom van duizenden auto’s doorgaand verkeer. Dat aanpakken zou voor de bewoners een aanzienlijke vermindering van de luchtvervuiling inhouden. Ik woon in de binnenstad van Arnhem en kocht onlangs voor mijn bedrijfje een bestelauto uit 2001 met amper 100.000 kilometer op de teller. Fijne lichtgewicht: een bescheiden en betrouwbare auto waar ik nog jaren plezier van zou hebben. Niet dus! De wethouder hangt wat bordjes ‘milieuzone’ op, incasseert stevige boetes, klopt zichzelf op de borst als kampioen van het schone milieu en presenteert de rekening aan de bewoners.

Belastingparadijs

Belegger profiteert ook

Het is uiteraard nodig om ruimte te geven aan kritische geluiden op voorgenomen regeringsbeleid. Maar het betoog van Tom van der Lee biedt voor mij als kleine belegger en oplettend krantenlezer een reeks van valse argumenten (Rutte III is een kabinet voor de hoofdkantoren, 20/10). Want van de 1,4 miljard euro komt ook een deel bij ons kleine beleggers terecht. Onze pensioenfondsen maken gebruik van hedgefondsen en scoren dus mee. Door afschaffing van de dividendbelasting worden onze bedrijven netto winstgevender. Dat betekent dat ze beter beschermd zijn tegen overnames en dat ze sneller geneigd zullen zijn om werk in Nederland te laten of scheppen. Pensioenfondsen hebben de plicht om risico’s te spreiden. Disproportioneel veel eieren in ons Nederlandse mandje houden is een extra risico voor mij en alle miljoenen deelnemers in die fondsen. Het is prima dat het kabinet komend Europees beleid uitvoert. Daar mogen ze inderdaad wel wat explicieter over zijn. Tot slot is Nederland een top stedelijke regio van zo’n 17 miljoen mensen. Daar mogen best wat extra echte hoofdkantoren staan. Het kan nog steeds zijn dat Tom van der Lee terechte kritiek heeft, maar uit zijn argumentatie blijkt dat niet.

#MeToo

Krantenmores

Joyce Roodnat hield het feit dat Claude Lanzmann zijn handen niet thuis hield tijdens een interview jarenlang voor zich (#MeToo en ik zweeg uit respect voor de kunst, 18/10). Zou het geen goed idee zijn als journalisten de vrijheid kregen dergelijke informatie gewoon in hun verslag te verwerken? Indertijd zou ze daar niet mee weggekomen zijn, maar misschien is het goed als kranten de mores aanpassen, zodat mensen die geïnterviewd worden weten dat hun gedrag niet automatisch discreet zal worden weggefilterd. Het zal een verfrissende kijk op veel mensen geven, en binnen de kortste keren een beschermend effect op journalisten hebben. Een door de journalist uitgesproken beleefd verzoek het gedrag te stoppen lijkt me dan voldoende bewijs. Op die manier kunnen kranten achter hun journalisten staan.

Correcties/aanvullingen

Anne Frank

In Anne Frank in alle Italiaanse stadions (25/10, p. 3) staat dat Anne Frank overleed in Bergen-Bergen. Dat moet zijn Bergen-Belsen.