Twitter verbiedt advertenties Russische mediakanalen

Volgens het techbedrijf hebben Sputnik en RT zich schuldig gemaakt aan inmenging bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Foto Kacper Pempel/Reuters

Twitter verbiedt per direct alle advertenties van de Russische mediakanalen RT (voorheen Russia Today) en persbureau Sputnik op het medium. Dit maakte het bedrijf donderdag bekend. De reden voor het verbod is de vermoedelijke bemoeienis van deze media bij de Amerikaanse verkiezingen in 2016.

In een persbericht licht Twitter het besluit toe, dat gebaseerd is op intern onderzoek naar RT en Sputnik. De mediabedrijven mogen het medium wel blijven gebruiken om artikelen te publiceren, zolang zij zich aan de richtlijnen houden. Volgens het persbericht wil Twitter haar gebruikers beschermen:

“Deze beslissing is niet gemakkelijk genomen. Het is een stap die hoort bij onze inzet om de integriteit van gebruikers van Twitter te beschermen.”

RT en Sputnik worden gefinancierd door de Russische overheid. Volgens een rapport van de Amerikaanse inlichtingendiensten probeerden de media de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden, onder meer door de Democratische kandidaat Hillary Clinton zwart te maken. Zo publiceerde RT een video met de naam “Julian Assange special: hebben Wikileaks de e-mail die Clinton achter de tralies zal krijgen?” Ook Sputnik publiceerde een tweet over dit gerucht.

RT ontkent in een reactie betrokken te zijn bij “illegale activiteiten”. Volgens de verklaring is RT “nooit betrokken geweest bij de beïnvloeding van de Amerikaanse verkiezingen.”

De Russische woordvoerster van het ministerie van Buitenlandse Zaken, Maria Zacharova, noemde de actie van Twitter “wederom een agressieve stap” met het doel de Russische media in hun werk te belemmeren. Volgens haar zou het verbod in strijd zijn met internationale normen en de Amerikaanse wet voor vrijheid van meningsuiting. Zacharova zei tegen RT dat “vergeldingsmaatregelen” zeker zullen volgen.

Eerder deze maand maakte Twitter al bekend harder op te gaan treden tegen “giftig” materiaal op het medium. Het geld dat Twitter heeft verdiend aan de advertenties van RT en Sputnik Twitter wordt geïnvesteerd in onderzoek naar het gebruik van Twitter tijdens verkiezingen.