Arnhem stelt strengste norm voor weren dieselauto’s

Milieuzone

Personenauto’s van voor 2004 die op diesel rijden komen Arnhems centrum niet meer in. De lucht is te vies, vindt de wethouder.

Arnhem voert een milieuzone in. Burgemeester en wethouders hebben besloten personenauto’s op diesel van vóór 2004 per 2019 te weren uit de binnenstad. Daarmee stelt het college (D66, SP en CDA) de strengste norm van alle Nederlandse gemeenten met milieuzones. Rotterdam en Utrecht laten bijvoorbeeld nog personenauto’s op diesel toe uit 2001.

De Europese norm voor de uitstoot van stikstofoxiden wordt op verschillende plekken in Arnhem overschreden. Daarom vindt wethouder Geert Ritsema (mobiliteit, SP) maatregelen nodig. „De lucht in de binnenstad is te vies. Bewoners van de binnenstad leven gemiddeld meer dan een jaar korter door de slechte lucht.” Arnhem kent al een milieuzone voor trucks. Datzelfde gebied wordt nu verboden voor oude personenauto’s op diesel.

Voor Arnhemmers met een oude diesel die door de nieuwe maatregel worden getroffen is er geen sloopregeling, zoals bijvoorbeeld Utrecht die kent. „Dat is financieel nog niet haalbaar”, zegt een woordvoerder van Arnhem. „We vinden dat de landelijke overheid ook aan zet is om daar een rol in te spelen.”

De gemeente schat dat de jongste maatregel voor de binnenstad zo’n 800 Arnhemmers raakt. Het verbod zou de uitstoot van roetdeeltjes in het gebied 17,5 procent verlagen, die van fijnstof 10 procent. De regel maakt deel uit van het programma New Energy Made in Arnhem. In 2020 wil de gemeente hierdoor 10 procent minder uitstoot van roet en stikstofoxiden dan in 2015.

Nederland kent al tal van gemeenten met milieuzones, waaronder de vier grote steden. Totstandkoming ervan ging niet zonder slag of stoot; politieke partijen protesteerden, belangengroepen procedeerden. In Utrecht gaf de Raad van State eerder dit jaar groen licht voor de zone die de gemeente in 2015 instelde. In Rotterdam haalde de rechter onlangs juist een streep door de milieuzone voor oude benzineauto’s.

Arnhem verwacht niet veel weerstand, aldus de gemeentewoordvoerder, omdat de nieuwe maatregel niet geldt voor bedrijfswagens: „Dan zouden we interfereren in de bedrijfsvoering van ondernemingen en dat willen we niet.”

De Arnhemse VVD is kritisch: „Wij vinden schone lucht ook belangrijk, maar de maatregelen hiervoor moeten wel effectief zijn”, zegt raadslid Udo Kelderman. Uit een TNO-rapport weet hij dat de Utrechtse milieuzone geen effect heeft gehad op de luchtkwaliteit. Bovendien verbetert de lucht in Arnhem al door Europees beleid, zodat de kwaliteit de komende jaren binnen de EU-norm valt, legt Kelderman uit. Hij zou budget voor de milieuzone liever besteden aan andere innovatieve oplossingen, zoals elektrische bevoorrading van het centrum.