Kwakkelzomer Europa drukt verkoop Heineken

Het bierconcern wist dat ruimschoots te compenseren met groei elders in de wereld. Alles bij elkaar bracht Heineken 2,5 procent meer bier aan de man.

Foto Koen van Weel/ANP

Ondanks tegenvallend zomerweer in grote delen van Europa bracht Heineken afgelopen kwartaal wereldwijd 2,5 procent meer bier aan de man dan in dezelfde periode een jaar geleden. Dat blijkt uit de derdekwartaalcijfers die het bedrijf woensdag publiceerde. Heineken heeft vooral dankzij stijgende verkopen in Azië en Afrika en het Midden-Oosten wereldwijd meer bier verkocht.

Vergeleken met een jaar eerder gingen in het derde kwartaal de biervolumes in West-Europa met 2,8 procent omlaag. Nederlanders en Fransen kochten minder bier door het koude zomerweer en ook in Polen wist Heineken minder bier te slijten, doordat er minder promotieactiviteiten waren. De grootste markt van Heineken is nog altijd Europa, maar net als de afgelopen kwartalen moest Heineken het opnieuw met name hebben van de Aziatische markt. De bierverkoop steeg daar met 12,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

Duurdere biertje Brazilië

Ook in Zuid-Amerika werd meer verkocht in het derde kwartaal, mede dankzij een sterke vraag naar duurdere biertjes in Brazilië. Deze stijging maakte dan weer een lagere verkoop in de Verenigde Staten (deels) goed.

Over de eerste negen maanden van 2017 heeft Heineken een winst van 1,5 miljard euro genoteerd. Vorig jaar stond de teller na drie kwartalen op 1,2 miljard euro, maar destijds zat in het resultaat een afschrijving verwerkt van 233 miljoen euro. Topman Jean-François van Boxmeer sprak in een toelichting van “solide” prestaties.

De bierbrouwer liet zijn vooruitzichten voor heel 2017 ongewijzigd. De brouwer gaat onder meer uit van een verdere autonome groei van de omzet en winst, maar gaat wel uit van een wat grotere impact van valutaschommelingen dan tot dusver het geval was.