Arnhem voert de strengste milieuzone in

Auto’s gemaakt vóór 2004 mogen vanaf 2019 de binnenstad niet meer in. In Utrecht geldt de regel voor auto’s ouder dan 2001.

De milieuzone moet in 2019 ingevoerd zijn Foto ANP/Remko de Waal

Ook de gemeente Arnhem gaat een milieuzone invoeren. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten dat personen auto’s op diesel van vóór 2004 vanaf 1 januari 2019 niet meer zijn toegestaan in de binnenstad van Arnhem. Daarmee heeft het college, dat bestaat uit de partijen D66, SP en CDA, de strengste milieuzone van Nederland ingevoerd.

De Europese norm voor de uitstoot van stikstofoxiden wordt op verschillende plekken in Arnhem overschreden. Daarom vindt de wethouder mobiliteit Geert Ritsema (SP) dat de gemeente maatregelen moet nemen. “De lucht in de binnenstad is te vies. Bewoners van de binnenstad leven gemiddeld meer dan een jaar korter door de slechte lucht.” Arnhem kent al een milieuzone voor vrachtwagens. In hetzelfde gebied gaan nu strengere regels gelden voor personen auto’s op diesel.

Arnhemmers met oude dieselauto’s kunnen nog geen aanspraak maken op sloopregelingen, zoals bij de milieuzone in Utrecht het geval is. “Dat is wel een mogelijkheid voor een volgende pakket maatregelen, maar is financieel nog niet haalbaar”, zegt een woordvoerder van de gemeente Arnhem. “We vinden dat de landelijke overheid ook aan zet is om daar een rol in te spelen.”

Volgens een schatting van de gemeente gaat het om achthonderd personen die met hun auto de binnenstad niet meer in mogen. De maatregel zou zorgen voor een verlaging van 17,5 procent van de uitstoot van roetdeeltjes en 10 procent van de uitstoot van fijnstof. De nieuwe regel is onderdeel van van het meerjarenprogramma New Energy Made in Arnhem. Hiermee wil de gemeente de uitstoot van roet en stikstofoxiden met 10 procent hebben teruggedrongen in 2020 ten opzichte van 2015.

In Utrecht, Den Haag en Amsterdam gelden ook milieuzones. De totstandkoming ging echt niet zonder slag of stoot. Veel partijen, zowel binnen als buiten de politiek, waren fel tegen de maatregelen. Belangengroepen voerden in Utrecht sinds de invoering van de zone in 2015 actie tegen de milieumaatregelen, maar begin dit jaar besloot de Raad van State dat de milieuzone er toch mocht komen. In Rotterdam werd de milieuzone voor oude benzineauto’s verboden door de rechter, de zone voor oude dieselauto’s bleef wel van kracht.

De woordvoerder verwacht geen grote acties tegen de milieuzone in Arnhem omdat de maatregelen alleen gelden voor personenauto’s, niet voor bedrijfswagens: “Dan zouden we gaan interfereren in de bedrijfsvoering van ondernemingen en dat willen we niet.”

Lees ook: “Oude diesels weren verbetert 20 tot 30 procent van de lucht” zei de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg. Wij checkten of dat klopt.

VVD minder enthousiast

De Arnhemse VVD is minder te spreken over het besluit van het college. “Wij vinden schone lucht ook belangrijk, maar de maatregelen hiervoor moeten wel effectief zijn”, zegt VVD-raadslid Udo Kelderman over de telefoon. Hij citeert een TNO-rapport dat heeft aangetoond dat de eerder in Utrecht ingevoerde milieuzone geen effect heeft gehad op de luchtkwaliteit. Bovendien zorgt Europees beleid ervoor dat de luchtkwaliteit de komende jaren boven de EU-norm uit zal komen, legt Kelderman uit.

“Toch wordt er dan 526.000 euro uitgetrokken voor zo’n zelfde zone in Arnhem”, zegt Kelderman. “Dat geld zetten wij liever op een slimmere manier in voor innovatieve oplossingen.” Als voorbeeld noemt Kelderman de elektrische bevoorrading van het centrum, waardoor het vrachtverkeer in het stadshart afneemt.

Twitter avatar Udokelderman Udo Kelderman Arnhemse milieuzone? Wat zijn de feiten? Wethouder passeert de raad met besluit van € 526.000. https://t.co/AT4Yh49fmp