Recensie

De designer blijft een raadsel

Documentaire De documentaire We Margiela geeft een ingeleefd tijdsbeeld over het merk dat een tegengif wilde zijn voor de mode-industrie.

De onzichtbare man van de mode werd hij wel genoemd. De etiketten in de kleren die hij ontwierp waren blanco en alleen aan de karakteristieke steekjes aan de buitenkant was het kledingstuk herkenbaar als een Margiela.

De Belgische designer Martin Margiela is zelf de grote afwezige in de melancholische documentaire We Margiela, waarin wel voor het eerst uitgebreid de eerder dit jaar overleden Jenny Meirens aan het woord komt (zij het buiten beeld). Zij was lang zijn creatieve en zakelijke partner.

Margiela bestormde vanaf eind jaren tachtig de catwalks met anti-mode. Gedeconstrueerde kledingstukken waren het: achterstevoren, binnenstebuiten, onafgewerkt. Margiela wilde tegengif zijn voor de door geld en supermodellen overheerste industrie. We Margiela geeft een ingeleefd tijdsbeeld, vol persoonlijke herinneringen. Met name de observatie dat in een creatieve industrie op een gegeven moment commerciële groei nodig is om de vrijheid van een maker te waarborgen is intrigerend, want bij Margiela luidde het ook de ondergang van diezelfde vrijheid in.

Deze documentaire is een omgekeerde Margiela: met het etiket buiten en het stiksel binnen. Een geslaagde kroniek dus, maar de motieven achter dit alles blijven verborgen.