Filmoverzicht: Een verfrissende blik op millennials

Deze week keken de filmrecensenten van NRC onder andere naar ‘Daphne’, ‘Weg van jou’, ‘The Glass Castle’ en ‘Home Again’.

  • ●●●●

    Daphne: Tragikomedie

    ‘Praat er dan over”, wil je als kijker continu roepen tegen de 31-jarige Daphne. Het maakt niet uit met wie, maar vertel het iemand. Maar ze doet het niet. Dramedy Daphne is kort samen te vatten als ‘egocentrische millennial ontdekt dat het leven eindig is’.

    In de meeste tv-series over twintigers en vroege dertigers zoals Girls hebben personages het er behoorlijk moeilijk mee te accepteren dat eigenlijk niemand op hen zit te wachten. Ze hebben altijd gehoord dat de wereld aan hun voeten ligt; het tegendeel is het geval. Die worsteling maakt hen vaak irritant én geestig. Het titelpersonage in Daphne is aanstootgevend en vermakelijk door exact het tegenovergestelde. Ze verwacht absoluut niets van anderen, en al helemaal niet van de wereld. Het is een welkome aanvulling op de bestaande clichés over millennials. Lees de recensie: Een millennial die géén medelijden verwacht

    Regie: Peter Mackie Burns. Met: Emily Beecham, Geraldine James, Nathaniel Martello-White, Osy Ikhile. In: 17 bioscopen

  • ●●●●

    Weg van jou: Romkom

    Op het eerste gezicht lijkt Weg van jou de zoveelste middelmatige romantische komedie. Zo kopieert het affiche het ontwerp van al die andere Nederlandse romkoms, inclusief hartjesvorm, rode belettering en suffe slogan: „Geluk is dichterbij dan je denkt”. Staaltje ongeïnspireerde marketing blijkt al snel. Weg van jou steekt namelijk met kop en schouders boven het overstelpende aanbod uit.

    Het idee van de film is ontleend aan de innemende Franse filmhit Bienvenue chez les Ch’tis, waarin een postkantoorchef denkt te worden overgeplaatst naar de Côte d’Azur maar tot zijn afgrijzen in een koud en regenachtig Noord-Frans gehucht belandt. Het basisidee van een hoofdpersoon die moet verhuizen naar een onaantrekkelijke uithoek en daar ontdekt dat de mensen helemaal niet zo achterlijk en akelig zijn als hij had vermoed is hier succesvol toegepast op Rotterdam versus Zeeuws-Vlaanderen. Lees de recensie: Een bekoorlijke liefdesbrief aan Zeeuws-Vlaanderen

    Regie: Jelle de Jonge. Met: Katja Herbers, Maarten Heijmans, Margôt Ros, Lykele Muus. In: 114 bioscopen

  • ●●●●●

    Brigsby Bear: Komedie

    Kinderen die ontsnappen uit een gesloten, virtuele wereld die door hun ouders, een sekte of ontvoerders is geschapen. Zo’n gegeven kan stof bieden voor arthouse (Dogtooth), drama (Room) en komedie (Blast from the Past).

    In dat laatste geval blijkt de naïviteit van het ‘bubblekind’ in de echte wereld aanstekelijk en bevrijdend. Zo gaat dat ook in Brigsby Bear, waar de twintiger James als baby is ontvoerd door het echtpaar Jane en Ted. Hij groeit op in een schuilkelder diep in de woestijn waar zijn vertier bestaat uit wekelijkse VHS-tapes van Brigsby Bear Adventures, een lief-oubollige kinderserie in jarentachtigstijl. Kidnapvader Ted neemt die zelf op en chat er onder aliassen over met James via een gesloten versie van internet. Als de politie James bevrijdt, is hij toe aan seizoen 25, aflevering 34. Lees de recensie: Snoezig ‘Brigsby Bear’ heeft zelfs voor kidnappers begrip

    Regie: Dave McCary. Met: Kyle Mooney, Mark Hamill, Greg Kinnear, Jorge Lendeborg jr. In: 12 bioscopen

  • ●●●●●

    We Are X: Documentaire

    Dertig miljoen platen verkocht, maar rockband X Japan is vooral ‘big in Japan’. Drijvende kracht is de briljante Yoshiki, songwriter, drummer en pianist. In de gloriedagen 1982-1997 pionierde X Japan in ‘visual kei’: de locale versie van glamrock en Big Hair. De band speelde speedmetal met symfonische intermezzo’s. Een internationale doorbraak bleef uit.

    In ‘rockumentary’ We Are X volgen we de band, die in 2007 uit zijn graf herrees, in de aanloop van een concert in Madison Square Garden in New York in 2014. Ster is de frêle Yoshiki, zijn leven lang gekweld door de zelfmoord van zijn vader. En in mindere mate zanger Toshi, die de band in 1997 opblies door in een sekte te gaan. Lees de recensie: Nergens vraagtekens bij bombastische doodsdrift van bandleider Yoshiki

    Regie: Stephen Kijak. In: 2 bioscopen

  • ●●●●

    Home Again: Romkom

    De op het punt van scheiden staande Alice (Reese Witherspoon), moeder van twee kinderen, verhuist van New York naar LA. Daar trekt ze in het prachtige huis van haar overleden vader, in de jaren zeventig regisseur van persoonlijke films met haar moeder (Candice Bergen) als muze. Door een samenloop van omstandigheden neemt ze drie beginnende filmmakers in huis. Het is het begin van romantische complicaties maar ook van ontspanning. De jongens spelen met haar dochters en zorgen voor leven in de brouwerij.

    Eindelijk eens een romantische komedie zonder pleidooi voor monogame, eeuwig durende liefde. Home Again doet heel normaal over een bijna gescheiden vrouw met vier mannen om zich heen, die een romance heeft met een van hen – die veel jonger is dan zij. Lees de recensie: Zeldzaam vooruitstrevende romkom

    Regie: Hallie Meyers-Shyer. Met: Reese Witherspoon, Pico Alexander, Candice Bergen, Michael Sheen. In: 104 bioscopen

  • ●●●●

    The Glass Castle: Drama

    Op een gegeven moment werd het routine. Als haar ouders de huur weer eens niet konden betalen, moe werden van de bemoeizucht van de overheid of simpelweg de onrust in hun botten naar de horizon riep, dan werden Jeannette Walls en haar broertje en zusjes tussen de laatste resten huisraad de auto in geladen en daar ging de karavaan. Hun familie is een disfunctionele variant op die uit Het kleine huis op de prairie. Een Brady Bunch met oorlogswonden. Pioniers. Niet op weg om het land te verkennen en ontginnen, maar op de vlucht. Voor zichzelf. Voor een land waarin na de oorlog mannen terugkwamen die zichzelf waren kwijtgeraakt.

    Die volgeladen auto is een terugkerend beeld in de film die de Amerikaanse filmmaker Destin Daniel Cretton (1978) maakte naar de autobiografische roman The Glass Castle van New York Magazine-journalist Jeannette Walls. Een film die net zoals zijn doorbraakfilm Short Term 12, die actrice Brie Larson op de kaart zette, gaat over de veerkracht van kinderen in een traumatische omgeving. Lees de recensie: Een verknipte versie van de Amerikaanse droom

    Regie: Destin Daniel Cretton. Met: Brie Larson, Woody Harrelson, Naomi Watts. In: 37 bioscopen

  • ●●●●●

    Kleine ijstijd: Drama

    Zeven maanden na de dood van Kas komt een groep vrienden bijeen om zijn as uit te strooien. Vroeger zaten ze in een rockband, foto’s van hun triomfen openen Kleine ijstijd. Wie opgroeide in de jaren tachtig herkent misschien Peter te Bos, de zanger van Claw Boys Claw. Veel van hun muziek staat op de soundtrack, vol andere aanstekelijke nederrock. Maar al snel ontaardt de reünie in sarcasme en verwijten. Lees de recensie: Elkaar te lijf met honende opmerkingen en humor

    Regie: Paula van der Oest. Met: Cees Geel, Monic Hendrickx, Hannah Hoekstra, Anniek Pheifer, Ariane Schluter, Thijs Boermans. In: 26 bioscopen