Beeld is en blijft bij Facebook

Foto Diego Azubel/EPA

Mag een ondernemer foto’s van Facebook overnemen en voor reclamedoelen plaatsen op de eigen website? De kantonrechter in Middelburg moest beslissen over een klacht van een fotograaf uit Krimpen aan den IJssel tegen Drankgigant uit Oost-Souburg. Dat bedrijf had op zijn eigen site een foto van een rijdende vrachtwagen van PostNL geplaatst, die de fotograaf eerder publiceerde. Overigens niet op Facebook, maar op zijn eigen website, voorzien van watermerk en eigen naam. Wie die foto vervolgens op Facebook plaatste, is onduidelijk. Drankgigant vond de foto echter op Facebook, zónder watermerk of naam van de fotograaf. Het bedrijf vindt dat het niet kon of hoefde te weten dat de foto niet rechtenvrij was. Van opzet was geen sprake. En als het auteursrecht werd geschonden, dan onopzettelijk. Drankgigant meent dat het is toegestaan om foto’s van Facebook te gebruiken.

De kantonrechter stelt vast dat de foto auteursrechtelijk beschermd was en dat Drankgigant geen toestemming had. Het delen en hergebruiken van beeldmateriaal op Facebook is bovendien beperkt tot de Facebook-omgeving zelf. Niet daarbuiten. Er bestaat geen vrijbrief om foto’s van Facebook voor eigen reclamedoeleinden te mogen gebruiken. Drankgigant zat dus fout. Dat het zich dat niet realiseerde, speelt geen rol. De fotograaf krijgt 431 euro.

Vonnis Rechtbank Zeeland/West-Brabant