Hearst neemt bladen JAN, Vogue NL, Quest over

Door de overname van uitgeverij G + J wordt Hearst Netherlands twee keer zo groot.

De Nederlandse Vogue is een van de titels die G+J in licentie uitgeeft. Foto G+J Media

Quest, JAN en onder meer de Nederlandse titels van National Geographic en Vogue komen in handen van het Amerikaanse mediaconcern Hearst. Het conglomeraat neemt de tijdschriften over van Nederlandse tak van tijdschriftenuitgever Gruner und Jahr (G+J). Hoeveel de Amerikanen voor de titels betalen, maken ze niet bekend.

Hearst kondigde de overname dinsdag aan. De Amerikaanse uitgever geeft al de Nederlandse titels uit van ELLE, Cosmopolitan en Esquire, onder licentie. Ook zakenblad Quote is in bezit van het concern. Door de overname wordt Hearst Netherlands in één klap ongeveer twee keer zo groot. Het bedrijf telt straks rond de 280 medewerkers. De overname moet nog door de mededingingsautoriteit goedgekeurd worden. Voor het eind van het jaar is de verwachting dat ze wordt afgerond.

G+J (omzet 1,58 miljard euro, bijna 11.000 werknemers, waarvan 130 in Nederland) maakte in augustus al bekend dat het zijn Nederlandse zusterbedrijf wilde verkopen, nadat twee maanden daarvoor directeur Eric Blok aftrad. Eerder verkocht G+J ook al zijn Oostenrijkse en Spaanse titels. De Duitse uitgeverij, eigendom van mediaconcern Bertelsmann (omzet 17 miljard euro, 116.000 werknemers) wil zich meer richten op de voor het bedrijf belangrijke Duitse en Franse markt.

Concentratie op digitale markt

Ook wil Gruner und Jahr zich concentreren op zijn digitale activiteiten, die winstgevender zijn. In Duitsland steeg de digitale omzet 48 procent, terwijl de totale omzet van de uitgever met 1,9 procent daalde ten opzichte van 2015. In Frankrijk en Duitsland komt inmiddels een kwart van de omzet uit ‘digitaal’, zoals webshops en videosites. In Nederland blijken digitale inkomsten moeilijker te realiseren. G+J Nederland leunt nog sterk op ‘papier’. Abonnementen en losse verkoop leveren nog altijd het meest op, ook al dalen oplages al jaren; afnames van meer dan 10 procent zijn geen uitzondering.
v
De bladen van G+J doen het nog relatief goed. In 2016 groeiden de betaalde oplages van Vogue en Quest Psychologie zelfs. Ook de ‘custom content’-afdeling, die bedrijfsbladen als Holland Herald (KLM), Spoor (NS) en 360° magazine (Bever) maakt, groeit. Maar National Geographic ging van 100.000 (2014) naar 75.000 (2016). Quest zakte in die jaren van 150.000 naar 130.000. G+J Nederland maakt geen omzet- en winstcijfers bekend.