Hollywood heeft de podcast ontdekt

Cross-over

Op jacht naar de volgende bioscoophit kan Hollywood niet eindeloos superhelden-remakes produceren. Podcasts blijken vol frisse ideeën te zitten.

Still uit de serie Lore, gebaseerd op de gelijknamige podcastserie, met in elke aflevering een griezelverhaal. Beeld Amazon

Hollywood heeft een moeilijke zomer achter de rug. Met een omzet van 3,8 miljard dollar (3,2 miljard euro) aan inkomsten in de VS was het volgens persbureau Bloomberg de slechtste zomer van de afgelopen tien jaar voor de filmindustrie. Sommige filmmakers geven invloedrijke recensiesites als Rotten Tomatoes de schuld.

Daarom kijkt Hollywood voor frisse ideeën naar een geherwaardeerd medium: de podcast. Zo werkt Boyhood-regisseur Richard Linklater nu aan de verfilming van

Reply All komt uit de koker van Gimlet Media, dat in augustus 15 miljoen dollar ophaalde bij investeerders om populaire podcasts als Mystery Show en StartUp voor andere media om te vormen. Begin september kwam daar nog eens 5 miljoen dollar bij. StartUp begon in 2014 als podcast van Gimlet-oprichter Alex Blumberg over het opstarten van zijn nieuwe bedrijf. Dit jaar komt Amerikaanse tv-zender ABC met een serie gebaseerd op StartUp met Zach Braff (Scrubs) in de hoofdrol.

Ook tv-makers kijken in een competitief medialandschap met dalende kabelabonnees en on-demand-diensten naar potentiële hits. De podcast S-Town brak in de week na de première in maart records met 16 miljoen downloads. De tien populairste podcastnetwerken in de VS trokken in augustus volgens onderzoeksbureau PodTrac samen bijna 50 miljoen unieke luisteraars in Amerika. Wereldwijd luisterden er zeven keer zo veel. Ter vergelijking: de succesvolste film van dit jaar, The Beauty and the Beast, verkocht 59 miljoen kaartjes.

Bekend en toch fris

De interesse in podcasts door audiovisuele media is niet vreemd, zegt podcastmaker en hoogleraar media en communicatie Amanda Lotz (University of Michigan). „De tv- en filmindustrie heeft altijd gebruikgemaakt van bewezen concepten. Kijk naar de vele verfilmingen van boeken. Podcasts zijn én bekend én voelen fris aan. De hoop is dat deze combinatie succesvol blijkt.” Volgens onderzoeksbureau Edison luistert 24 procent van de Amerikaanse bevolking maandelijks naar minstens één podcast.

Het is niet voor het eerst dat podcasts worden verfilmd. Het beroemde This American Life kreeg twee seizoenen op Showtime. Podcast WTF van komiek Marc Maron kende een sitcom als spin-off, Maron, dat in de zomer van 2016 na vier seizoenen stopte. Een tv-versie van Serial is al sinds 2015 in ontwikkeling.

2017 lijkt echter het moment te worden voor podcastmateriaal op scherm. Links en rechts worden deals gesloten. Van adviespodcasts als My Brother, My Brother, and Me (NBC) tot de livecomedypodcast 2 Dope Queens (HBO). Amazon kocht in juli twee seizoenen van Gimlets fictieve dramapodcast Homecoming, en castte onder anderen Julia Roberts in de hoofdrol. „Wat ik zo mooi vind aan podcasts is dat ze authentiek zijn”, vertelde Conrad Riggs, hoofd ontwikkeling televisie bij Amazon Studios, onlangs aan website Vice. „De bedenker dacht niet aan geld verdienen toen hij of zij ermee begon. Ze willen een verhaal vertellen dat verteld moest worden.”

Bovendien blijkt het verfilmen van een podcast relatief weinig werk. „In tegenstelling tot een boek heeft een podcast al een script”, zei hoofd multimedia van Gimlet, Chris Giliberti, tegen entertainmentsite The Wrap. „Hierin staat al welke verteltechnieken je nodig hebt voor het verhaal en hoe je de personages introduceert.” Hij neemt het naar beeld vertalen van een audioverhaal „aardig letterlijk”.

Erkenning van tv

De podcast lijkt klaar voor het grote geld. Toch zijn sommige podcasters huiverig. Hebben podcasts de erkenning van tv nodig, vroeg auteur en marketingexpert Sarah Rhea Werner zich af

Werner denkt dat precies hetzelfde zal gebeuren met de podcast op tv. „Ik vrees dat adverteerders de vorm van podcasts op televisie gaan dicteren.” Dan verliest het genre zijn innovatieve en intieme ziel, vindt zij. „Als het alleen om geld verdienen draait, gaat de passie verloren.” Haar grootste angst is dat podcastpubliek overstapt van luisteren naar het kijken van content en dat de ontwikkeling van het medium stokt.

Volgens hoogleraar Lotz zal dat wel meevallen. „Bedenk dat mensen met een specifieke reden luisteren naar een podcast, vaak terwijl ze andere dingen doen. Audio- en audiovisuele producties zullen niet met elkaar gaan concurreren. Een podcast op tv concurreert niet met podcasts, maar met alle andere dingen op tv.”