Miljarden voor mobiliteit, meer concurrentie op het spoor

Mobiliteit & infrastructuur

Geen rekeningrijden, misschien wel een vliegtaks

Foto Remko de Waal/ANP

Vanaf 2030 mogen er alleen nog nieuwe auto’s verkocht worden die emissieloos zijn. Rekeningrijden wordt niet ingevoerd, er komt wel zo snel mogelijk een kilometerheffing voor vrachtverkeer.

Er komt meer concurrentie op het spoor door uitbreiding van het aantal treindiensten die openbaar kunnen worden aanbesteed. Als de NS voor de derde keer op rij onvoldoende presteert op de hogesnelheidslijn, wordt die HSL-lijn opnieuw aanbesteed. In 2015 en 2016 presteerde de NS al twee keer onder de maat. ProRail wordt omgevormd tot een staatsbedrijf.

Er komt de komende drie jaar in totaal 2 miljard euro beschikbaar voor investeringen voor spoor, wegen en scheepvaart. Daarna wordt het jaarbudget met 100 miljoen euro verhoogd. Er wordt geïnvesteerd in wegen en nieuwe lightrailverbindingen. Steden moeten wel meebetalen aan nieuwe projecten.

Het kabinet onderzoekt invoering van een heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen. Als dat te weinig oplevert wordt er per 2021 een vliegbelasting ingevoerd: een toeslag op tickets voor elke vertrekkende passagier vanaf een Nederlandse luchthaven.