Maaltijdboxbezorger wil nu opnieuw naar de beurs

HelloFresh

HelloFresh probeert weer een beursgang. Het bedrijf uit de stal van Rocket Internet wil verder groeien en concurrentie van Amazon voor zijn.

Foto Hello Fresh

De maaltijdbox gaat naar de beurs. Dinsdag bevestigde HelloFresh wat al langer rondzong: het bedrijf is voornemens naar de beurs in Frankfurt te gaan. Daarmee hoopt het tot 300 miljoen euro op te halen. De geschatte waarde van het bedrijf, dat in 2011 in Duitsland werd opgericht, is 2 miljard euro. Bij een eventuele beursgang worden er alleen nieuwe aandelen in het bedrijf uitgegeven. Dat betekent dat de huidige eigenaren hun aandelen vooralsnog niet van de hand doen.

De grootste aandeelhouder in het bedrijf is het eveneens Duitse Rocket Internet, met een belang van 53 procent. Rocket Internet is de investeringsmaatschappij van de Duitse broers Samwer, ook wel de kloonkoningen genoemd. Zij werden groot met kopieën van succesvolle internetondernemingen als Zalando (dat erg op Zappos lijkt) en Widmu (Airbnb). Begin 2015 verwierven ze met een investering van over de 100 miljoen euro het meerderheidsbelang in HelloFresh.

Snelle groei

Het idee achter de maaltijdbox van HelloFresh kennen de meesten inmiddels wel: het bedrijf levert ingrediënten én recepten voor een paar maaltijden per week. Voor een ‘familybox’ voor vier personen betaalt een klant 59 euro per week, voor drie maaltijden. Het is vooralsnog geen winstgevend concept; vorig jaar leed het bedrijf een verlies van ruim 90 miljoen euro. Het jaar daarvoor bedroeg het verlies zelfs 115 miljoen. De omzet groeit wel; van 305 miljoen euro in 2015 naar 597 miljoen in 2016. En afgelopen halfjaar ging de groei nog sneller. In de eerste twee kwartalen van dit jaar zette het bedrijf naar eigen zeggen al meer dan 435 miljoen euro om, en leverde het in één kwartaal maaltijden aan 1,25 miljoen klanten.

Het is een plaatje dat er bij meer bedrijven waar Rocket Internet een belang in heeft zo uitziet: forse verliezen, snelle groei. Bij bedrijven als de Global Fashion Group en Delivery Hero bijvoorbeeld, dat afgelopen zomer naar de beurs ging.

Het is overigens niet voor het eerst dat HelloFresh probeert naar de beurs te gaan. Twee jaar geleden wilde het dat ook al. De beursgang werd uiteindelijk afgeblazen, uit zorgen over onvoldoende interesse in de aandelen.

HelloFresh wil overkomen als klein en lokaal, maar is dat niet. Lees ook: Groei dankzij agressieve reclame

Amazon

De aangekondigde beursgang nu komt op een moment dat er veel gebeurt in de markt voor maaltijdboxen. De Amerikaanse concurrent van HelloFresh (dat zelf ook op de Amerikaanse markt actief is), Blue Apron, ging juni dit jaar naar de beurs. Dat is geen onverdeeld succes: in de paar maanden dat het bedrijf nu genoteerd staat, is het aandeel bijna de helft minder waard geworden. De koers daalde met ruim 48 procent.

Dat heeft onder meer te maken met Amazon. Deze zomer werd, vlak na de beursgang van Blue Apron bekend dat de internetgigant een handelsmerk heeft aangevraagd voor meal kits. Combineer dat met die andere aankoop van Amazon deze zomer, de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods, en je snapt de opschudding op de markt – ook de koersen van Ahold-Delhaize en Walmart liepen in de zomermaanden een deuk op.

Toch is volgens Lucas Boventer, senior analist bij Warburg Research, de beursgang van Blue Apron geen slecht nieuws voor HelloFresh. „Het heeft de markt onderwezen over het bedrijf en verdienmodel.” Dat Amazon zich waarschijnlijk ook op de markt begeeft, noemt hij „natuurlijk niet gunstig”. „Daarom kunnen ze maar beter niet wachten en nu naar de beurs.”