Filmoverzicht: ‘Aardappelen’ is geloofwaardig, ‘Good Time’ groezelig

Deze week keken de filmrecensenten van NRC onder andere naar ‘Liefde is Aardappelen’, ‘Borg/McEnroe’, ‘Good Time’ en ‘Kapitein Onderbroek’.

  • ●●●●●

    Liefde is Aardappelen: Documentaire

    ‘Je spreekt wel Russisch, maar met het begrip van een buitenstaander. Met een volle buik begrijp je de hongerlijder niet”, zegt een Russische tante tegen Aliona van der Horst. De documentairemaker trekt vanuit Nederland naar het Russische platteland waar haar moeder en vijf tantes opgroeiden onder Stalin.

    Van der Horsts moeder, die in de jaren zeventig haar Nederlandse echtgenoot volgde, heeft er recht op zes vierkante meter in een huisje waar het behang van de houten wanden krult. Je gelooft meteen dat in de winter het ijs er binnen tegen de muren stond, zoals Van der Horsts moeder beschrijft in de brieven waarin ze herinneringen ophaalt. Lees de recensie: Getekend door de Russische historie

    Regie: Aliona van der Horst. In: 17 bioscopen.

  • ●●●●

    Good Time: Actiedrama

    In het moment leven: het is een modern levensideaal. De New Yorkse junkies, zwervers, zakkenrollers en scharrelcriminelen waarmee de gebroeders Safdie hun films bevolken, leven werkelijk in het hier en nu. Geen plan reikt verder dan een uur, tot de volgende maaltijd, hossel of shot. Haat en liefde zijn intens en een dag later straal vergeten. Je bekijkt die groezelige, haast dierlijke vrijheid met een mix van afkeer, medelijden en afgunst.

    Het potentieel van filmmakers Josh en Benny Safdie was direct duidelijk: sinds hun debuut in 2008 gaan hun speelfilms in première in Cannes of Venetië. Maar bleef hun vorige – het intense junkie-epos Heaven Knows What – in 2014 een verborgen parel, Good Time zou hun doorbraak moeten betekenen. Als er recht is op deze wereld. Lees de recensie: Chaosartiesten in de onderbuik van New York

    Regie: Benny en Josh Safdie. Met: Robert Pattinson, Benny Safdie, Buddy Duress. In: 19 bioscopen.

  • ●●●●

    Borg/McEnroe: Sportfilm

    Borg/McEnroe begint met een scène waarin Björn Borg zijn autosleutels kwijt is en door Monaco moet lopen om thuis te komen. Hij wordt door iedereen herkend, behalve door een barman van het café waar hij even naar binnen vlucht. Die laat hem kratjes en dozen sjouwen, in ruil voor het kopje koffie dat Borg er drinkt – ook zijn portemonnee is zoek. Borg geniet van zijn anonimiteit. Het moment staat in schril contrast met zijn aankomst in Wimbledon, waar hij wordt opgejaagd door fans en fotografen.

    Borg/McEnroe gaat over het Wimbledon-toernooi van 1980, het moment waarop de populaire Björn Borg voor de vijfde achtereenvolgende keer Wimbledon kan winnen. Kan hij de torenhoge verwachtingen waarmaken? Lees de recensie: Sporthelden blijken complexe kerels

    Regie: Janus Metz. Met: Shia LaBeouf, Sverrir Gudnason. In: 30 bioscopen.

  • ●●●●

    Tschick: Jeugdfilm

    Tschick is een soort Gegen die Wand voor kinderen (en hun altijd jong gebleven ouders), naar Fatih Akins doorbraakfilm en Gouden Beer-winnaar uit 2004 over twee mensen die met de moed der wanhoop tegen de grenzen van het leven aanbotsen. In zijn verfilming van de in Duitsland succesvolle jeugdroman van Wolfgang Herrndorf kan Akin dezelfde energie kwijt. Het verhaal van de ongelofelijke vriendschap tussen het 14-jarige buitenbeentje Maik Klingenberg (slim, sluik haar en enorm verliefd op het mooiste meisje van de klas) en de Russische jeugddelinquent Andrej Tschichatschov, bijgenaamd Tschick, is pure rock-’n-roll: ze jatten in de zomervakantie samen een blauwe Lada en ondernemen een roadtrip naar Tschicks grootvader, die ergens in het midden van niets woont. Lees de recensie: Ongeremde puberfilm spat van het scherm

    Regie: Fatih Akin. Met: Tristan Göbel, Anand Batbileg. In: 12 bioscopen.

  • ●●●●●

    Happy Death Day: Horror

    Happy Death Day is de horrorversie van Groundhog Day (1993). Dat weten de makers ook, getuige een grap erover helemaal aan het eind.

    Net als Bill Murray beleeft studente Tree steeds opnieuw dezelfde dag en leert ze er een beter mens door te worden. Als Tree ’s avonds naar een feestje loopt, wordt ze vermoord door iemand met een masker op. De volgende ochtend wordt ze gewoon weer wakker en dan gebeurt precies hetzelfde als de dag ervoor. De opeenvolging van identieke dagen gebruikt Tree om erachter te komen wie haar steeds vermoordt en waarom. Lees de recensie: Horror-variant ‘Groundhog Day’ verrassend leuk

    Regie: Christopher Landon. Met: Jessica Rothe, Israel Broussard, Ruby Modine. In: 65 bioscopen.

  • ●●●●●

    Jan Sierhuis zelfportret: Documentaire

    Fotograaf Marte Visser doet portretten. Jan Sierhuis zelfportret komt daaruit voort: bij het fotograferen van de 89-jarige expressionist zag ze een prachtig, hologig zelfportret in paars, groen en oranje in zijn atelier staan. Een museumstuk, vond ze. Sierhuis hield ’t liever zelf.

    De documentaire graaft niet heel diep. Toch is het een geslaagde film.

    Lees de recensie: Niet zo van de zielenroerselen

    Regie: Marte Visser. In: 10 bioscopen.

  • ●●●●●

    Kapitein Onderbroek: Het eerste grote avontuur: Animatiefilm

    Sjors en Harold zijn vrienden die hetzelfde gevoel voor humor delen, op school de grootste deugnieten zijn en in hun boomhut samen strips tekenen. In Kapitein Onderbroek komt een van hun strips tot leven. Daarin slaagt het tweetal erin Krupp, de autoritaire schooldirecteur van een grauwe leerfabriek, via hypnose te veranderen in Kapitein Onderbroek: een in grote witte onderbroek geklede superheld die het opneemt tegen Professor Poepiebroek, een maffe wetenschapper die humor wil uitbannen. Lees de recensie: Superheld in een hele grote onderbroek

    Regie: David Soren. In: 148 bioscopen.

  • ●●●●●

    HhhH – The Man with the Iron Heart: Oorlogsdrama

    Voor Nederland komt HhhH – The Man with the Iron Heart eigenlijk net iets te laat. De bestseller van Laurent Binet (HhhH – Himmlers hersenen heten Heydrich) vond hier al een groot lezerspubliek. En daar kwam dan nog de zevendelige VPRO-televisieserie overheen, waardoor alles wat in de Frans-Engelse speelfilm van Cédric Jimenez gebeurt de indruk wekt alsof het in de synopsis-fase is blijven steken. Om te beginnen koos Jimenez ervoor om Binets zelfreflexieve, postmoderne ideeënroman terug te brengen tot het verhaal: de aanslag door twee leden van Tsjechoslowaakse leger in ballingschap op nazikopstuk Reinhard Heydrich, de architect van de Holocaust, in 1942 in Praag. Lees de recensie: Plechtstatige oorlogsfilm neigt naar nazi-kitsch

    Regie: Cédric Jimenez. Met: Jason Clarke, Rosamund Pike, Mia Wasikowska, Jack O’Connell. In: 59 bioscopen.

  • ●●●●●

    Alles voor elkaar: Komedie

    Bij vriendinnenkomedies is originaliteit meestal geen prioriteit. De openingsscènes van Alles voor elkaar vertonen dan ook opvallend veel overeenkomsten met de afgelopen maand uitgekomen Nederlandse komedie Bella Donna’s. Een groepje hartsvriendinnen haast zich naar een bijeenkomst, bij de eerste een begrafenis en bij de tweede een dertigste verjaardag, waardoor ze erachter komen dat ze eigenlijk niet zo heel tevreden zijn met hun leven en hier iets aan willen veranderen. Lees de recensie: Te gehaast voor leuke grappen

    Regie: Danny Stolker. Met: Yootha Wong-Loi-Sing, Maryam Hassouni, Esmée van Kampen, Sarah Chronis. In: 99 bioscopen.

  • ●●●●●

    American Assassin: Thriller

    Het is onvermijdelijk om bij de openingsscène van American Assassin niet aan het bloedbad in Las Vegas te denken. Het is vakantie, Mitch heeft net zijn vriendin ten huwelijk gevraagd, en daar suizen de kogels hen en de andere badgasten om de oren. Lawaai. Paniek. Desoriëntatie.

    In American Assassin wordt enorm veel geschoten en gerend. De film lijkt een gevoel van emotionele vervreemding te willen exploiteren, alsof je in een game zit. Lees de recensie: Veel rennen en schieten in wraak-thriller

    Regie: Michael Cuesta. Met: Dylan O’Brien, Michael Keaton, Sanaa Lathan. In: 89 bioscopen.