Politieke reclames

‘Moskou hielp Trump via Google’

Rusland heeft ook via Google geprobeerd met politieke advertenties de Amerikaanse verkiezingen van 2016 te beïnvloeden. Dat melden anonieme bronnen, die bekend zijn met het Google-onderzoek, aan The Washington Post. Vorige maand maakte Facebook al bekend dat Russische organisaties desinformatie via het platform hebben verspreid.

Rusland zou tienduizenden dollars hebben uitgegeven om de advertenties te verspreiden via Google-kanalen zoals YouTube, Gmail, advertentieplatform DoubleClick en de zoekmachine. De advertenties werden geplaatst door een andere groep dan de internettrollen die de reclames via Facebook hebben verspreid. Dat zou betekenen dat de Russische online beïnvloedingscampagne tijdens de verkiezingen een complexer karakter had dan aanvankelijk werd gedacht.

Google wilde niet op vragen van de Amerikaanse krant reageren. Eerder zei het techbedrijf dat er geen bewijs was dat Rusland campagne voerde via zijn platforms. Toch begon het bedrijf op aandringen van het Amerikaanse Congres met een onderzoek. De VS onderzoeken momenteel de vermeende Russische inmenging in de verkiezingen. Moskou zou met de campagne Donald Trump geholpen hebben om verkozen te worden.

Zowel Facebook als Twitter hebben vastgesteld dat er via sociale media nepverhalen zijn verspreid door organisaties die aan het Kremlin verbonden zijn. Volgens Facebook hebben miljoenen Amerikanen daardoor de betaalde politieke berichten gezien.