Recensie

Niet zo jaren tachtig als Stranger Things

Met het nieuwe tv-seizoen, verschijnen ook op series gebaseerde games. Deze herfst: Stranger Things, Game of Thrones en The Walking Dead.

Voor de makers van Stranger Things, broers Matt en Ross Duffer, moest de Netflix-serie in alles de jaren tachtig uitademen. Van de slungelige kinderen die in hun kelder bordspel Dungeons & Dragons spelen tot aan de neon openingstitel met synthesizerklanken. Op 27 oktober brengt Netflix het langverwachte tweede seizoen uit. Dan zien we hoe het de minderjarige helden vergaat na de ontluisterende gebeurtenissen seizoen 1. Om de tijd te overbruggen tussen nu en de dagen voor Halloween bracht Netflix samen met indiegame-ontwikkelaar BonusXP vorige week Stranger Things: The Game uit.

Meteen het grootste minpunt: waar de Duffer-broers alles naar de tijdgeest creëerden, nemen de ontwikkelaars het niet zo nauw. Stranger Things: The Game is een heerlijke retro role-playing-game in de geest van klassiekers The Legend of Zelda en Maniac Mansion, maar met de verkeerde graphics. Als Netflix en BonusXP goed hadden opgelet hadden ze niet de 16bit-graphics van het einde van het decennium gebruikt, maar de 8bit-graphics die rond 1983 de standaard waren voor spelconsoles en pc’s. Een klein doch niet onbelangrijk detail. Dit houdt – terecht – niemand tegen om de avontuurlijke, fraai vormgegeven game te downloaden: afgelopen weekend rees het spel al tot nummer 13 in de iTunes-hitlijst van gratis spellen.