Groningen Airport heeft drone-primeur

Luchtvaart

Groningen Airport is de eerste Europese luchthaven waar met drones gevlogen wordt temidden van het reguliere vliegverkeer.

De drone-droom van Groningen Airport Eelde gaat in vervulling. Sinds afgelopen vrijdag is het vliegveld de enige grote luchthaven in Europa waar met onbemande vliegtuigjes gevlogen mag worden temidden van het reguliere vliegverkeer. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu besloot na veel lobbywerk de drone-regelgeving aan te passen voor de kleine regionale luchthaven, waardoor er nu voorzichtig getest mag gaan worden met hoe drone-vliegverkeer geïntegreerd kan worden in het luchtruim.

„Het ministerie heeft ook gezien dat de drone-ontwikkeling niet te stoppen is”, zei de Drentse gedeputeerde (het vliegveld ligt niet in Groningen) Henk Brink maandagochtend bij een persconferentie. „Nu zegt het: we geven de ruimte om er verder mee te gaan.”

Bij de drone-tests is van belang hoe Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) leert omgaan met de onbemande vliegtuigjes, en hoe ze op de radar gezien kunnen worden. Groningen is onder meer als locatie gekozen omdat het op een gunstige plek ligt vergeleken met andere luchthavens: Schiphol is te druk, bij Maastricht vlieg je te snel de grens over.

Tot nu toe was het streng verboden om in de buurt van alle grote vliegvelden met een drone te vliegen. In de praktijk gaat dat om forse delen van Nederland, omdat de gecontroleerde zones rondom vliegvelden erg groot zijn. Nu geldt dat dus voor één vliegveld niet meer.

Dat betekent echter niet dat particuliere drone-bezitters nu naast het vliegveld kunnen gaan staan, benadrukte directeur van Groningen Airport Onno de Jong maandag. „Het gaat alleen om gediplomeerde piloten met gekeurde drones.”

Testambities

De maatregel geeft Groningen in een klap een belangrijke positie binnen het Nederlandse landschap voor onbemande vliegtuigjes. Er is al een aantal kleinere vliegvelden met testambities, zoals de kleine luchthaven Twente, het zweefvliegveldje Valkenburg en het Flevolandse Marknesse. Maar die bieden allemaal geen integratie aan met groot, door LVNL gecontroleerd vliegverkeer, zoals bij Groningen Airport.

Net als de andere locaties hoopt Groningen dat een succesvolle drone-locatie bedrijvigheid met zich meebrengt in de vorm van start-ups en andere ondernemers. Zo kent het minuscule Valkenburg zelfs een heus Startup Support Center.

Ook Groningen kan dat soort bedrijvigheid goed gebruiken. De kleinste Nederlandse luchthaven met een passagiersdienstregeling kent maar een handjevol verbindingen en kampt regelmatig met discussies over bestaansrecht en financiering. Het was volgens gedeputeerde Brink maandagmiddag dan ook geen geheim dat men inderdaad hoopt op bedrijfsvestigingen en wellicht het verkopen van nieuwe technieken.