Formule 1

Teruglezen: liveblog Grand Prix van Japan - Verstappen keurig naar tweede plaats

En hiermee sluiten we ons slowblog over de Grand Prix van Japan af. Lees ook ons nieuwsbericht over deze race, waarin Max Verstappen een puike 2e plaats veroverde en Sebastian Vettel het zicht verloor op de wereldtitel.

Stand in het WK na 16 van de 20 races

1. Lewis Hamilton 306 punten (+25 punten)
2. Sebastian Vettel 247 (+0)
3. Valtteri Bottas 234 (+12)
4. Daniel Ricciardo 192 (+15)
5. Kimi Raikkonen 148 (+10)
6. MAX VERSTAPPEN 111 (+18)
7. Sergio Perez 82 (+6)

18. Stoffel Vandoorne 13 (+0)

Uitslag Grand Prix van Japan

1. Lewis Hamilton (Mercedes) 53 ronden
2. MAX VERSTAPPEN (Red Bull) +1,2 sec
3. Daniel Ricciardo (Red Bull) +9,7
4. Valtteri Bottas (Mercedes) +10,6
5. Kimi Raikkonen +32,6
6. Esteban Ocon (Force India) +1:07,8
7. Sergio Perez (Force India) +1:11,4
8. Kevin Magnussen (Haas) +1:29,0
9. Romain Grosjean (Haas) +1:29,9
10. Felipe Massa (Williams) +1 ronde

'You were quick today, man'

Complimentje van Hamilton aan Verstappen terwijl de racewinnaar de jonge Nederlander de hand schudt. "You were quick today, man!", zegt de Mercedes-coureur, die waarschijnlijk toch niet verwacht had dat de Red Bull zo sterk zou zijn vandaag.

Enorme stap richting wereldtitel

Met het uitvallen van Sebastian Vettel neemt Lewis Hamilton met deze vijfde zege in de laatste zeven races een enorme stap richting zijn vierde wereldtitel. De voorsprong van de Brit op zijn naaste rivaal groeit van 34 naar 59 punten, waar er in de resterende vier races nog maximaal 100 te verdienen zijn.

In theorie kan Hamilton over drie weken, na de GP van de Verenigde Staten, zijn titel veiligstellen.

Hamilton wint Grand Prix van Japan, Verstappen keurig naar tweede plaats

FINISH!!! Daar is het zwartwit-geblokte vlaggetje: Lewis Hamilton wint op Suzuka de GP van Japan, Max Verstappen rijdt keurig naar de 2e plek. Daniel Ricciardo houdt Valtteri Bottas van zich af en maakt het podium compleet.

Verstappen op de achtervleugel van Hamilton

52/53 Tijdens het inhalen van achterblijvers is Hamilton zo voorzichtig dat Verstappen opeens op z'n achtervleugel zit. "Mag ik alles geven?", vraagt de Nederlander over de boordradio. Maar dan raakt hij zelf verstrikt bij het inhalen van Felipe Massa en lijkt P2 toch inderdaad echt het hoogst haalbare vandaag.

Bottas gaat er nog voor

52/53 Bottas is tot binnen een seconde geraakt van Ricciardo. Gaat hij het podium afpakken van de Red Bull-coureur?

Verstappen op weg naar derde podium van dit seizoen

50/53 Wedstrijd weer onderweg en we kunnen wel stellen dat, gekkigheid daargelaten, een nieuw podium bereikt gaat worden door Verstappen. Na een P3 in China in april, de winst in Maleisië vorige week gaat er nu een P2 komen in Japan.

En zi lijkt het seizoen van de Nederlander toch wat momentum te hebben gekregen na die serie teleurstellende races eerder dit jaar. Vorig seizoen waren er zeven podiums voor de Limburger; dat aantal kán hij nog evenaren als hij ook de resterende vier races in de top 3 weet te geraken.

Momentje voor Stroll

47/53 Zo! Daar schiet Lance Stroll in zijn Williams ineens van de baan en rijdt daarbij bijna een Red Bull aan. Virtual Safety Car weer van kracht. Stroll lijkt daar zijn wielophanging stuk te rijden en schiet via een grindbak terug de baan op en raakt daarbij bijna Verstappen.

Nee, het is de rechter voorband die - om nog onduidelijke redenen - van de velg schiet, en dat middenin een bocht.

Laatste 10 ronden op Suzuka

44/53 We gaan de slotafse in met de laatste tien rondjes hier op Suzuka. Verstappen nog met 2,9 seconden achterstand op Hamilton nu. De Mercedes-coureur lijkt de controle terug te hebben. Verschil tussen Bottas en Ricciardo nu onder de 5 sec, the Fin is flying.

Twitter avatar redbullracing Red Bull Racing 10 laps to go!
The Bulls still hold P2 and P3 💪🇯🇵 #JapaneseGP #F1 https://t.co/0RHnHsnR5X

Verstappen houdt druk

40/53 Terwijl we richting de laatste tien ronden van deze Grand prix gaan, houdt Verstappen de druk op Hamilton. Hij laat de Mercedes-coureur niet in cruise-modus raken en beiden rijden nu de snelste rondetijden van het veld. Het gat schommelt nu tussen de 1,7 en 2,2 sec. Bottas heeft Ricciardo nu op 7,5 tel en lijkt de Australiër nu toch echt binnen te gaan halen, maar duurt de race hiervoor nog lang genoeg?

Treurige thuisrace voor Honda en Vandoorne

38/53 De Belg Stoffel Vandoorne rijdt een bleke race en ligt op P16 met een ronde achterstand op de leiders, terwijl hij toch echt als 9e startte. Zijn McLaren-Honda heeft zoals zo vaak niet de snelheid en dat zal de Japanse fabrikant voor eigen publiek weinig goed doen.

Twitter avatar McLarenF1 McLaren Stoffel pits for a switch to the Option tyre and a wing adjust. He's currently P16. #JapaneseGP https://t.co/yVLXBHTXeb

Volgend jaar zijn beiden van elkaar verlost als Honda verkast naar Toro Rosso en McLaren de Renault achterin heeft liggen.

Hamilton bepaalt het tempo

37/53 Met een voorsprong van rond de 2,5 sec dicteert Lewis Hamilton het tempo van de race. Hij zoekt de balans tussen genoeg snelheid houden om Max Verstappen niet te dicht bij laten komen en anderzijds de levensduur van zijn banden te rekken tot het einde van de race. Achter hen wordt een klein tikje harder gereden nu, omdat Daniel Ricciardo op P3 het gat met de jagende Valtteri Bottas op P4 in stand wil houden. Dat verschil is nu nog 10 sec.

Op de boeiende openingsfase na, waarin Sebastian Vettel uitviel, Verstappen opklom naar P2 en de twee keer de safety car hadden, kent de race in Japan niet erg veel bijzondere momenten of spanning. Mogelijk biet de slotfase nog wat.

Vettel: vol gas blijven gaan

Tegenover Sky Sports reageert Sebastian Vettel nog strijdbaar, maar realistisch na de aanhoudende betrouwbaarheidsproblemen van Ferrari:

"Ik wil niet te kritisch zijn op het team; dit soort dingen hoort erbij. M'n team heeft een fantastische job gedaan dit seizoen. De laatst vier races zal het vol gas moeten voor het kampioenschap, we maken nog kans. Maar het is nu natuurlijk niet meer zozeer in onze handen. We worden echter nog steeds elke race beter en zijn dit seizoen verder gekomen dan veel mensen hadden gedacht."

En daar duikt Bottas de pit in, Max terug op P2

31/53 Verstappen heeft twee ronden last gehad van Bottas, die nu de pit in duikt voor nieuwe banden. Het hele geintje van Mercedes heeft hem zeker 2 seconden gekost, de achterstand op Hamilton is nu een voor de Brit veilige 3 tellen.

Verstappen op de achtervleugel van Hamilton

29/53 Stukje strategie hier van Mercedes: Bottas blijft 'buiten' en laat Hamilton voorbij nadat Verstappen wel heel dicht op de Brit was komen te zitten.

Twitter avatar MercedesAMGF1 Mercedes-AMG F1 LAP 28: #VB77 plays the team game! #LH44 retakes P1, and bursts clear in free air! #VB77 slots into P2, with Max in the mirrors! #JapaneseGP

Bottas heeft duidelijk niet het tempo maar vormt nu wel een buffer tussen Hamilton en Verstappen. Kan de 20-jarige Nederlander snel voorbij aan de Fin?

Twitter avatar VerstappenNL Max Verstappen .@Max33Verstappen is closing in on HAM, but BOT lets his teammate pass. Holding up Max #JapaneseGP 🇯🇵 #F1

Klassering halverwege de race

28/53 Lewis Hamilton voorlopig op koers voor winst in Japan. Achter hem rijdt Max Verstappen een voorlopig foutloze race en houdt het gaatje naar de leider in het WK op een overzichtelijke 2 seconden.

1. Bottas (moet nog een pitstop maken)
2. Hamilton +1,5
3. VERSTAPPEN +2,4 sec
4. Raikkonen +13,3 (moet nog een pitstop maken)
5. Ricciardo +16,2

Ook foutloze stop Hamilton

23/53 En daar is nu ook de stop van Hamilton. We verwachten vandaag slechts één bandenwissel voor de hele race. Hamilton komt ruim voor Verstappen terug op de baan. Ricciardo en Bottas nu even aan de leiding.

Twitter avatar MercedesAMGF1 Mercedes-AMG F1 Box. Box. Box! #LH44 pits from the lead! He's back out in P3, ahead of VER and behind #VB77 👏 #JapaneseGP #F1 https://t.co/7Uz4vbAmsV

Verstappen in de pit

22/53 Daar is Max verstappen in de pit voor een nieuw setje rubber. Goede timing van Red Bull, want een rondje langer gewacht en de op toeren geraakte Raikkonen was hem voorbij geraakt. De Fin moet ook nog naar binnen komen, maar het is natuurlijk prettiger om op je nieuwe setje banden niet direct achter een Ferrari terug te komen op de baan.

En inderdaad, het was de bougie

Daar is de bevestiging door Ferrari. Na gedoe met de turbo's van Vettel en Raikkonen vorig weekend, was het nu een bougie die ze de race kost.

Twitter avatar ScuderiaFerrari Scuderia Ferrari Confirmed spark plug failure on #Seb5's car #JapaneseGP

Ferrari's miserabele vorm

Vettel kwam uit de zomerstop als leider in het WK, maar sindsdien verloor hij 50 punten ten opzichte van Hamilton. Een voorsprong van 16 punten had de Duitser toen hij eind augustus de tweede helft van het seizoen aanving op Spa-Francorchamps. Maar in België begon Hamilton aan zijn opmars en won sindsdien drie van de vier races, en werd eenmaal 2e waardoor hij voorlopig een voorsprong in het WK heeft van 34 punten.

In de eerste helft van het seizoen won Vettel vier races en werd onder andere vier keer tweede. Sinds de hervatting in België werd hij een keer 2e, 3e, 4e en viel dus uit in Singapore en Japan.

Bottas komt op stoom

15/53 Het heeft even geduurd maar nu lijkt Hamilton's teamgenoot Bottas het tempo te pakken te hebben. Hamilton rijdt tijden die op dit moment door niemand benaderd worden. Daarachter kan Verstappen zich dus beter bezig gaan houden met hoe die andere Mercedes afgestopt kan worden. Bottas is opgerukt naar P4 en heeft beide Red Bulls voor zich nu Ricciardo - net als Bottas - Ocon geslachtofferd heeft:

VIDEO: Vettel wordt voorbij gereden

Zo dag het eruit vanuit de cockpit van Vettel toen hij plaatsen verloor aan onder meer Ocon en Bottas.

Race geneutraliseerd

10/53 de Virtuele Safety Car (VSC) is van kracht; dat betekent dat de coureurs zich aan een maximum snelheid moeten houden. In dit geval zodat de gestrande Sauber van Marcus Ericsson geborgen kan worden. Door de VSC in plaats van de fysieke safety car in te zetten, blijven onderlinge verschillen behouden. Onder een fysieke safety car die daadwerkelijk op de baan rijdt, schuift het hele veld in elkaar en gaan opgebouwde voorsprongen verloren.

VIDEO: de start

Door alle consternatie is 'ie even blijven liggen, maar zo verliep de start:

Hoe staat het er voor?

De racevolgorde op dit moment laat zien dat Verstappen voorlopig een gat van ruim 2 sec laat vallen, of móet laten vallen, richting leider Hamilton. De voorsprong op Ocon is inmiddels gegroeid naar een veilige 7 sec.

1. Hamilton
2. VERSTAPPEN +2,2
3. Ocon +7,1
4. Ricciardo 7,9
5. Bottas +9,9
6. Perez 11,1
7. Massa +13,1
8. Raikkonen +16,1

Gaat Hamilton vandaag maximaal profiteren?

6/53 Het uitvallen van Vettel is het laatste wat de Duitser kon gebruiken in zijn queeste naar een vijfde wereldtitel. Zijn achterstand in het WK op Hamilton was al 34 punten, mocht de Brit - goed voor reeds drie wereldtitels - vandaag winnen dan groeit dat gat naar 59 punten. Dat lijkt een verschil dat - incidenten daargelaten - heel lastig te overbruggen is in de hierna resterende vier Grands Prix.

Vettel valt uit

5/53 "Sebastian, retire the car", klinkt het over de boordradio. En daar meldt Vettel zich in de garage. Dit is over, hij stapt uit.

Twitter avatar ScuderiaFerrari Scuderia Ferrari #Seb5 jumped out of the car, retiring for this race #JapaneseGP

En weer onderweg!

4/53 Echt problemen voor Vettel; wat een drama in zijn strijd voor de wereldtitel. Hij zakt verder weg naar P10. Hamilton, zijn rivaal voor de titel, leidt ondertussen.

Perspectief voor Verstappen

3/53 Áls Hamilton in zijn Mercedes inderdaad problemen gaat krijgen met zijn banden vanwege de hoge temperaturen, dan zou Verstappen vanuit deze positie wel eens opnieuw voor de winst kunnen gaan.

Vettel zakt naar 6e plaats

3/5 Vettel meldde dus direct over de boordradio dat hij vermogen mistte. Hij is voorbij gestoken door Verstappen, Esteban Ocon (Force India), Ricciardo en Valtteri Bottas (Mercedes).

Safety car op de baan!

2/53 Ze nemen hier in Japan geen enkele risico, zeker niet na het fatale ongeluk van Jules Bianchi hier in 2014. Carlos Sainz is van de baan geraakt en staat geparkeerd in zijn laatste race voor Toro Rosso. De bolide wordt nu verwijderd.

Verstappen stijgt naar 2e plaats bij start Grand Prix van Japan

1/53 Startlichten uit en daar gaan ze! Prima start van Max Verstappen die in de eerste bocht al Ricciardo te pakken heeft en enkele ronden later gaat ook Vettel eraan. De Duitser beleeft geen lekkere eerste ronde en meldt een probleem met de aandrijving. Toch die bougie?

De wagens rollen richting startpositie

Max Verstappen dus vanaf de 4e plek, voor hem Red Bull-teammaat Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel (Ferrari) en vooraan Lewis Hamilton (Mercedes).

Opwarmronde onderweg

De Ferrari van Vettel is er klaar voor, het is 14.00 uur plaatselijke tijd en daar rolt het hele veld weg voor de opwarmronde.

De eerste bocht

In tegenstelling tot veel andere circuits vormt de eerste bocht na de start niet direct een bottleneck. De kans op een aanrijding tussen de leidende wagens is niet bijzonder groot, al werd de titelstrijd in 1990 tussen Ayrton Senna en Alain Prost juist daar beslist. Destijds was de GP van Japan de voorlaatste race, nu zijn er nog vier te gaan en staat er vooralsnog iets minder op het spel.

Stand in het WK na 16 van de 20 races

Dan nog even het uitgangspunt van deze race. Lewis Hamilton leidt het WK en start nu dus ook weer vooraan. Zijn naaste belager Sebastian Vettel (Ferrari) staat echter direct langs hem op de startgrid. Hamilton heeft 36 punten voorsprong en er zijn nog maximaal 125 punten te winnen dit seizoen.

1. Lewis Hamilton 281 punten (+18 punten)
2. Sebastian Vettel 247 (+12)
3. Valtteri Bottas 222 (+10)
4. Daniel Ricciardo 177 (+15)
5. Kimi Raikkonen 138 (+0)
6. MAX VERSTAPPEN 93 (+25)
7. Sergio Perez 76 (+8)

18. Stoffel Vandoorne 13 (+6)

Bougie

Het probleem aan de wagen van Vettel lijkt met een bougie te maken te hebben. Ze denken dat het gefixt is, want de Ferrari wordt nu in orde gemaakt en lijkt op tijd klaar voor de start.

Weer problemen bij Ferrari?

Vorige week ging het op de startgrid mis voor Kimi Raikkonen, nu is de wagen van Sebastian Vettel nog niet klaar. Momenteel is het bodywork bij de motor weggehaald en zijn monteurs bezig met een last minute ingreep. Zijn ze op tijd klaar voor de opwarmronde?

Twitter avatar SimonLazenbySky Simon Lazenby Here we go again. Vet engine cover off ! Hopefully they get it fixed or that could be game set match https://t.co/SrW7z7glVC

Vettel won vaker in Japan

Vier keer zette Sebastian Vettel de race op Suzuka op zijn naam: in 2009, 2010, 2012 en 2013. Lewis Hamilton won drie keer de Grand prix van Japan, maar één van die zeges kwam niet tot stand op Suzuka. In 2007 was de Fuji Speedway gastheer. De meest recente Japanse overwinningen tussen de twee WK-rivalen staat dan wel weer op naam van de Brit; in 2014 en 2015 was hij de sterkste.

Wordt dit een walkover voor Hamilton?

Dat valt nog te bezien. De man is ontegenzeggelijk in vorm, misschien wel de beste vorm van zijn toch al niet kinderachtige carrière. Maar zijn Mercedes is een prima donna en qua prestaties een stuk gevoeliger voor wisselende omstandigheden dan bijvoorbeeld de Ferrari van Sebastian Vettel of de Red Bull van Max Verstappen.

Vettel hoopte op warm weer, een lekker zonnetje boven Suzuka, omdat de verwachting van Ferrari is dat de Mercedes in warmer weer een stukje minder goed loopt dan zaterdag tijdens de kwalificatie. Toen was het bewolkt en relatief koel met een graad of 23, vandaag worden temperaturen tegen de 30 graden verwacht terwijl het asfalt zelfs 20 graden warmer is nu. En dat heeft grote invloed op de prestaties van de banden; een punt waar de Mercedes een stuk gevoeliger voor is dan de Ferrari.

De startopstelling

In deze volgorde rolt de voorste helft van het veld zometeen van de startplaatsen:

1. L. Hamilton - Mercedes AMG
2. S. Vettel - Ferrari
3. D. Ricciardo - Red Bull
4. M. Verstappen - Red Bull
5. E. Ocon - Force India F1
6. V. Bottas - Mercedes AMG
7. S. Perez - Force India F1
8. F. Massa - Williams
9. S. Vandoorne - McLaren
10. K. Raikkonen - Ferrari

Een Nederlands circuit

Suzuka is ontworpen door de man die ook het circuit in Zandvoort tekende: de Nederlander John “Hans” Hügenholtz. De baan, die door hem begin jaren 60 ontworpen werd in opdracht van Sochiro Honda, kent een unieke achtvorm en was in eerste instantie bedoeld als testbaan voor het automerk Honda. Sinds 1987 is het - op 2007 en 2008 na - gastheer van de Japanse Grand Prix en vanwege het baanontwerp favoriet bij veel coureurs. Suzuka kent hoogteverschillen, technische bochtencombinaties, lange rechte stukken maar ook een hairpin, snelle doordraaiers en natuurlijk het kenmerkende tunnel-brug segment.

Eerste pole Hamilton

Voor het eerst start WK-leider Lewis Hamilton (Mercedes) op Suzuka vanaf pole position. Hij had er negen jaar voor nodig maar nu is het dan eindelijk gelukt, waarmee hij nu op elk van de huidige F1-circuits ooit pole heeft gepakt. Aan boord bij de snelste van van de kwalificatie:

Voor Hamilton is dit de tiende keer dat hij vooraan start dit seizoen en z’n 71e pole in totaal. Hiermee bevestigt hij zijn status als recordhouder nog maar eens. Van alle nog actieve coureurs komt Sebastian Vettel nog het meest in de buurt met zijn 49 poles.

Verstappen begint als 4e

Max Verstappen start de Grand Prix van Japan vanaf de 4e plaats. Voor de vijfde keer dit seizoen was zijn teamgenoot tijdens de kwalificatie sneller dan hij, Verstappen was in 2017 op zijn beurt wel al elf keer rapper dan Daniel Ricciardo. De Belg Stoffel Vandoorne (McLaren) kwalificeerde zich opnieuw binnen de top 10.

Welkom bij de Grand Prix van Japan

Het is tijd voor de zestiende race van het seizoen; hierna volgen nog ‘maar’ vier Grands prix en dan zit 2017 er alweer op voor de Formule 1-coureurs. De race van vanochtend op het circuit van Suzuka gaat over 53 ronden en start om 07.00 uur Nederlandse tijd.