Verkeer SWOV: ‘Snorfietser naar rijbaan scheelt driekwart van de ongelukken’

Het verplaatsen van snorfietsen naar de rijbaan zou leiden tot een verkeersveiliger situatie in Amsterdam. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naar ongevallen met snorfietsen in Den Haag en Amsterdam. Volgens de SWOV had driekwart van de bestudeerde ongevallen voorkomen kunnen worden als de snorfiets in plaats van op het fietspad op de rijbaan had gereden.

Voor het onderzoek monitorde de SWOV het gedrag van fietsers en snorfietsers (voertuigen die maximaal 25 kilometer per uur mogen, vaak scooters met blauw kenteken) op fietspaden tijdens de spits. Met name in Amsterdam, waar de fietspaden smal zijn en tijdens de spitsuren erg druk, zorgen snorfietsen volgens de SWOV voor een gevoel van onveiligheid onder fietsers – en voor ongelukken. De SWOV voegt wel toe dat het niet zo is dat met verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan automatisch driekwart minder ongelukken zouden plaatsvinden: op de rijbaan kan ook van alles misgaan.

Wethouder Pieter Litjens (Verkeer, VVD) heeft al aangekondigd dat snorfietsers wat hem betreft naar de rijbaan gaan. De wethouder hoopt deze maatregel maart volgend jaar door te voeren – als de benodigde wetswijziging die snorfietsers toestaat op de rijbaan door de Tweede en Eerste Kamer is. Op een aantal drukke doorgaande wegen zoals de Gooiseweg en de IJburglaan mogen snorfietsers wel op de fietspaden blijven fietsen: daar rijden de auto’s op de rijbaan te hard. Op deze wegen wordt het fietspad verbreed voor extra veiligheid.

In een reactie op het onderzoek van de SWOV laat de Fietsersbond weten dat mensen volgens hen al de fiets laten staan omdat zij zich onveilig voelen tussen de scooters. De bond heeft deze week – in een poging de wetswijziging te versnellen – een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer.