‘Pure’ fietsen uit de VS voor Rotterdam

Pure Cycles is een Amerikaanse fietsenproducent, die drie-en-een-half jaar geleden haar Europese hoofdkantoor in Rotterdam opende. De drie oprichters begonnen hun bedrijf in Los Angeles terwijl ze nog op de universiteit zaten. Zij constateerden een groeiende vraag naar duurzaam vervoer en zagen een markt voor betaalbare, goed ontworpen kwaliteitsfietsen. Dus investeerden ze hun spaargeld in een eerste container fietsen die ze in Azië lieten maken. Door fietsen te voorzien van eenvoudige functionaliteit en ze als producent direct te verkopen, zonder tussenkomst van distributeurs, konden ze deze relatief goedkoop aanbieden aan hun medestudenten. Toen dit inderdaad een gat in de markt bleek besloten ze zich op Europa te richten, waar van origine meer gefietst wordt dan in Amerika. Nederland is als bekend fietsland bij uitstek, samen met Denemarken.

Henry Kalnieks (marketing manager) legt uit hoe het bedrijf in Rotterdam terechtkwam. „Een aantal collega’s kenden Rotterdam en tipten de eigenaars om hier te kijken. Dit is een snelle en dynamische stad en eigenlijk de enige echte metropool van Nederland, zonder dat het hier overdreven zakelijk is. Wij wilden hier zijn terwijl de stad groeit en daar onderdeel van uitmaken.” Uiteindelijk waren het vooral de centrale ligging en de haven die de doorslag gaven. „Logistiek is dit de perfecte plek om te zitten. De fietsen komen hier binnen in de haven en kunnen rechtstreeks naar ons magazijn. Van daar uit worden ze in principe door heel Europa verstuurd.”

De fietsen kunnen rechtstreeks bij Pure Cycles worden besteld, maar worden ook in fietsenwinkels verkocht. Zo heeft het bedrijf een showroom in Simple Bike Store op de Rochussenstraat nabij het Eendrachtsplein. De goedkoopste is een ‘city cruiser’ (329 euro), de duurste een uitgebreide e-bike (1.999 euro). Wat Kalnieks betreft heeft fietsen de toekomst. „Het is wetenschappelijk aangetoond dat fietsen zowel fysiek als emotioneel goed voor je is. Veel mensen bewegen zich in en om de stad maar in een straal van tien kilometer - met de auto. Die mensen willen wij op de fiets krijgen.”