Van Lieshouts ‘Op z’n hondjes’ mag niet van het Louvre in Parijs

Controverse

Het Louvre in Parijs wil niet dat een twaalf meter hoog, openlijk seksueel werk van Atelier Van Lieshout in de Jardins des Tuileries wordt geplaatst.

De Domestikator van Atelier Van Lieshout.

De Domestikator van Atelier Van Lieshout is niet welkom in de Jardins des Tuileries naast het Louvre in Parijs. Het bouwwerk zou daar deel uitmaken van het programma ‘hors les murs’ (buiten de muren) van het de kunstbeurs FIAC (19 tot 22 oktober), maar de directie van het Louvre vond het werk aanstootgevend. Dat berichtte eerder deze week de Franse krant Le Monde.

De Domestikator, die tot en met 3 oktober nog te zien was in het Duitse Bochum als onderdeel van de Ruhrtriënnale, is een architecturale ruimte van twaalf meter hoog. Er is een vrijend stel in te herkennen, „op z’n hondjes”, voegt Le Monde daaraan toe, en position de levrette. In Bochum heeft het werk niet tot ophef geleid.

Is Frankrijk hiermee preutser dan zijn noorderburen? De krant herinnert eraan dat al in 1998 de tentoonstelling Le Bon, la Brute et le Truand van Joep van Lieshout werd verboden door de burgemeester van Rabastens. En tijdens de expositie Sportopia, in Lyon in 2002, leidden openlijk seksuele tekeningen van Van Lieshout ook tot polemiek.

Directeur Jean-Luc Martinez van het Louvre heeft de organisatoren van de FIAC geschreven dat „online commentaren in dit werk een te brute visie herkennen” en dat „de bezoekers van het park het verkeerd zouden kunnen begrijpen”. Dit temeer omdat de Domestikator vlakbij een speelterrein voor kinderen zou worden geïnstalleerd.

Van Lieshout noemt het besluit hypocriet en wijst erop dat in Bochum „hele schoolklassen” het werk zijn komen zien. „Mensen zagen er iets grappigs in, geen decadentie.” Een mogelijke alternatieve locatie wordt waarschijnlijk niet meer op tijd genoeg voor aanvang van de FIAC gevonden.