Recensie

Tweeling Ibeyi volgt debuut krachtig op

De kale hiphopbeats, diepe bas, Cubaanse percussie en ijle zang van hun debuutplaat zijn behouden gebleven, maar de Frans-Cubaanse tweeling Ibeyi maakt niet langer spirituele familieliedjes. De zussen hebben de blik nu zelfverzekerd naar buiten gericht. Ash is een politiek bewuste ode aan sterke vrouwen. De afro-Cubaanse Yoruba-chants en santeria-religie die zij meekregen van hun legendarische vader Angel Díaz (percussionist voor Buena Vista Social Club en Irakere) staan nu in dienst van een volwassener geluid. De 22-jarige tweeling Díaz toerde de afgelopen jaren over de hele wereld en ze werden omarmd door Beyoncé. Hun nieuwe plaat is donker maar hoopvol en koppelt traditie aan nieuwe technieken en invloeden. Het rijtje gastmuzikanten getuigt van hun smaak en naam. Op het beladen nummer ‘Deathless’, over politiegeweld, blaast saxofonist Kamasi Washington mee. Ook hiphop-zangeressen Mala Rodriguez en Meshell Ndegeocello en pianist Chilly Gonzales zijn te horen op het album. Ash is een krachtig vervolg op een droomdebuut.