Spotify killed the song intro

Intro

Het intro verdwijnt uit de popmuziek. Dertig jaar geleden waren gemiddeld de eerste 20 seconden instrumentaal, nu begint de zang al binnen een paar seconden.

Ook Rihanna maakt hits met slechts enkele seconden intro Foto Brent N. Clarke/AP

De popsong-intro is in gevaar. Het instrumentale begin maakt steeds sneller ruimte voor gezongen woorden. De afgelopen dertig jaar is de gemiddelde intro-lengte dramatisch gedaald: van ruim 20 naar amper 5 seconden. Dat blijkt uit onderzoek van Hubert Léveillé Gauvin, doctoraalstudent aan de Ohio State University.

De daling wordt toegeschreven aan de verminderde aandachtsspanne van het publiek en het gestegen gebruiksgemak. Wie halverwege de jaren tachtig een nummer wilde overslaan omdat de intro niet boeide of te lang duurde, moest de arm van zijn platenspeler verplaatsen of op zijn cd-speler het volgende nummer kiezen. Nu is één aanraking genoeg.

BBC News meldt dat er dit jaar al hits zijn gemaakt met een intro van maar enkele seconden, zoals bijvoorbeeld ‘Wild Thoughts’ van DJ Khaled en Rihanna. Ook in de huidige nummer één van Engeland, ‘Too good at goodbyes’ van Sam Smith, klinkt bijna meteen zijn stem. „Het is idioot, maar wel te begrijpen”, aldus Gauvin. „Als de mensen zo makkelijk en geheel gratis een nummer kunnen overslaan, moet je iets doen om toch hun aandacht te trekken.”

Popproducers hebben er ook een zakelijk belang bij deze trend te gehoorzamen: als een nummer op Spotify binnen 30 seconden wordt weggeklikt, volgt geen betaling.

Zo verdwijnt de epische song-intro, waarvan BBC News enkele favoriete voorbeelden opsomt: ‘Papa was a rolling stone’ van The Temptations (2 minuten), ‘Hotel California’ van The Eagles (52 seconden) en ‘Eye of the tiger’ van Survivor (50 seconden). In het lijstje staat ook ‘Gimme shelter’ van de Rolling Stones die eveneens een intro van 50 seconden heeft. Maar dat is een twijfelgeval, omdat de bandleden al meteen in koorzang uitbarsten bij de pulserende gitaar van Keith Richards.