Meer zitplekken én usb-oplaadpunten

Nieuwe intercity

De eerste rit van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is voorzien in 2021, op het traject Breda-Amsterdam.

Foto Robin Utrecht/ANP

De nieuwe intercity van NS, die dinsdag is gepresenteerd, heeft meer zitplaatsen en meer ruimte voor bagage. De trein heeft usb-oplaadpunten en wifi. Afval wordt gescheiden ingezameld. In tegenstelling tot zijn voorganger is deze intercity enkeldeks: rolstoelvriendelijker en geschikter als hogesnelheidstrein.

NS verwacht dat de eerste treinen vanaf 2021 kunnen rijden. Dan zal de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) worden ingezet op de hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam en Breda. De trein die daar nu rijdt, de Intercity Direct, valt vaak uit en is een veredelde intercity die niet harder kan dan 160 kilometer per uur. In buurlanden rijden hogesnelheidstreinen met 300 kilometer per uur. De ICNG kan maximaal 200 kilometer per uur.

De nieuwe treinen gaan niet alleen rijden op het hogesnelheidsspoor. De nu bestelde 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen kunnen ook op het reguliere spoor worden ingezet. De nieuwe treinen bieden samen 25.000 zitplaatsen.

De ICNG wordt gebouwd door de Franse treinfabrikant Alstom, die vorige week een fusie aankondigde met de mobiliteitstak van het Duitse concern Siemens. Wereldwijd verkocht Alstom al meer dan 2.400 rijtuigen van dit type.

Het dinsdag gepresenteerde treinstel kan overigens niet rijden: het betreft slechts een model, dat wordt gebruikt om conducteurs, machinisten, technici, schoonmakers en klanten aan de trein te laten wennen. „In Polen is woensdag de bouw van de allereerste ICNG gestart, die nog aangepast kan worden aan weer nieuwe inzichten en beslissingen”, zei programmamanager Maarten Bakker bij de onthulling.

Een groep reizigers kon meepraten over het nieuwe ontwerp, bijvoorbeeld over de kunst aan de wanden en de stoelen. Ook kwam tijdens het testen aan het licht dat lange mensen hun hoofd kunnen stoten aan de brede bagagerekken boven de stoelen, en waren de tafeltjes aanvankelijk te klein.

De toiletten zitten in de ICNG verstopt achter een wand die eruitziet als een gordijn. Binnen is het toilet rondom bekleed met posters van natuurlandschappen. Verder worden de coupés opgedeeld in ruimtes voor mensen die rust willen of willen werken – en mensen die juist willen praten en ‘ontmoeten’.

NS kampt sinds twee jaar met gebrek aan capaciteit en te volle treinen in de spits. De 25.000 plaatsen in de nieuwe treinen moeten het stoelentekort oplossen. Eerder werden al 176 nieuwe sprinters besteld, waarvan de eerste 58 sinds vorige maand zijn ingezet. Volgend jaar volgt de tweede lichting van 118 stoptreinen. In totaal investeert NS de komende jaren 2,5 miljard euro in nieuw materieel.

NS-manager Bakker verwacht dat de treinen 35 jaar mee kunnen op het Nederlandse spoor. „Ik reken erop dat mijn kleinkinderen nog graag in deze treinen stappen.”