Filmoverzicht: Blanchett schittert, Zvjagintsev imponeert

Deze week keken de filmrecensenten van NRC onder andere naar ‘Blade Runner 2049’, ‘Manifesto’, ‘Loveless’ en ‘Stronger’.

  • ●●●●●

    Blade Runner 2049: Sciencefiction

    Cultklassieker Blade Runner van Ridley Scott uit 1982 draaide om de vraag: kunnen robots gevoelens ontwikkelen? Bij vervolgfilm Blade Runner 2049 is de vraag eerder andersom: kunnen mensen – bioscoopbezoekers bijvoorbeeld – gevoelens ontwikkelen voor robots?

    Scott liet destijds ambigu welke personages tot de mensen behoorden en welke tot de robots, en wat dat onderscheid eigenlijk betekende. In Blade Runner 2049 is dat meteen duidelijk: Ryan Gosling, de politieman die in de toekomst op opstandige robots jaagt, is zelf een robot. Als de kwaadaardige killer Luv heeft Sylvia Hoeks ook niet veel menselijks.

    Regisseur Denis Villeneuve haalt alles uit de kast voor deze monumentale sequel. Helemaal overtuigend is de film niet. Lees de recensie: Blade Runner 2049: ambitieuze greep naar het hogere

    Regie: Denis Villeneuve. Met: Ryan Gosling, Harrison Ford, Sylvia Hoeks, Ana de Armas. In: 102 bioscopen.

  • ●●●●●

    Stronger: Drama

    ‘What doesn’t kill me, makes me stronger.”

    Amerika heeft zich die spreuk van Nietzsche al heel lang eigen gemaakt. Lijden is immers onontkoombaar, maar fatalisme is Amerikanen vreemd. Dus moet en zal lijden eindigen in persoonlijke groei.

    Jeff Bauman, overlevende van de aanslag op de marathon van Boston, moet in de film Stronger tot de bodem van zijn zelfmedelijden voordat hij inziet dat zijn lijden niet voor niets is. Lees de recensie: Jeff zonder benen lijdt niet vergeefs

    Regie: David Gordon Green. Met: Jake Gyllenhaal, Tatiana Maslany, Miranda Richardson. In: 47 bioscopen.

  • ●●●●●

    Loveless: Drama

    Wat is dat toch voor sterrenstof dat een deprimerende film adembenemend kan maken, zielverheffend zelfs? De Russische regisseur Andrej Zvjagintsev heeft er zakken vol van, bewees hij met films als Leviathan, Elena en The Return. Barse moraalvertellingen bevolkt door mensen die niet zozeer kwaadaardig zijn, maar gewoon niet goed genoeg.

    In dorpsdrama Leviathan (Golden Globe, beste scenario Cannes) bleek die optelsom van menselijk tekort in 2014 tevens een harde diagnose van het huidige Rusland. De financier, de Russische minister van Cultuur, zwoer voortaan „geen cent meer te steken in films die wanhoop en fatalisme over ons bestaan verspreiden”. De Europese co-productie Loveless (Neljoebov) is op het eerste gezicht minder politiek, al suggereert televisiepropaganda over de Oekraïense oorlog wel zo’n context. Lees de recensie: Verlate abortus van een dood huwelijk

    Regie: Andrej Zvjagintsev. Met: Aleksej Rozin, Marjana Spivak, Andris Keiss, Marina Vasiljeva. In: 32 bioscopen.

  • ●●●●

    Manifesto: Arthouse

    Van zijn installatie Manifesto, die afgelopen zomer op het Holland Festival te zien was, maakte Julian Rosefeldt ook een filmversie. Het grootste verschil is dat de toeschouwer niet meer zelf kan kiezen naar welk fragment hij kijkt en hoe lang. Ook plakte Rosefeldt de dertien scènes die op monitoren te zien waren niet lukraak achter elkaar, maar monteert hij ze op vloeiende wijze door elkaar. Cate Blanchett schittert. Lees de recensie: De tour de force van Blanchett

    Regie: Julian Rosefeldt. Met: Cate Blanchett. In: 18 bioscopen.

  • ●●●●●

    Dummie de mummie en de tombe van Achnetoet: Kinderfilm

    In de derde Dummie de mummie-film, naar de boeken van Tosca Menten, wil Dummie graag naar Egypte om afscheid te kunnen nemen van zijn ouders. Maar dan moet hij eerst een paspoort – en zal het lukken om Goos en zijn wat bangige vader Klaas te overtuigen naar zijn moederland te reizen? Eenmaal in Egypte moeten ze ook nog de tombe zien te vinden waar Dummies vader en moeder liggen.

    Dummie de mummie en de tombe van Achnetoet contrasteert clichés over Holland, met zijn molens, tulpen en kaas, met clichés over Egypte. Dat is het land van de exotische soek, waar iedereen Nederlands spreekt – eentje zegt zelfs ‘jemig de pemig’ – en waar toeristen stelselmatig geld uit de zak wordt geklopt. Spannende avonturen zijn belangrijker dan emoties, Dummies vaarwel aan zijn ouders wordt wat afgeraffeld. Lees de recensie: Dummie gaat van de molens en tulpen naar de soek

    Regie: Pim van Hoeve. Met: Julian Ras, Roeland Fernhout, Yahya Gaier, Jennifer Hoffman. In: 125 bioscopen.

  • ●●●●●

    Du Forsvinder: Drama

    Kan iemand voor zijn daden verantwoordelijk worden gehouden als hij een hersentumor heeft? De Deense film Du Forsvinder stelt deze en andere vragen slim, maar maakt het moeilijk iets te voelen bij het menselijk drama van de personages. Lees de recensie: Papa kan er zelf ook niets aan doen

    Regie: Peter Schønau Fog. Met: Trine Dyrholm, Nikolaj Lie Kaas, Michael Nyqvist. In: 17 bioscopen.

  • ●●●●●

    De Kleine Vampier: Kinderfilm

    De nieuwste film gebaseerd op de Kleine Vampier-boeken, een animatieversie, zet volledig in op spanning, met af en toe een geestige vondst. Maar het blijft een beetje een brave film. Lees de recensie: Dertien zijn gaat na honderd jaar vervelen

    Regie: Richard Claus, Karsten Kiilerich. Stemmen: Buddy Vedder, Britt Scholte. In: 106 bioscopen.