Meer zitplekken en usb-stopcontact in nieuwe intercity

Het eerste ritje van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) moet in 2021 plaatsvinden.

Foto Robin Utrecht/ANP

De nieuwe intercity van de NS, die dinsdag is gepresenteerd, heeft meer zitplaatsen en meer ruimte voor bagage. De trein heeft usb-oplaadpunten en wifi. Afval wordt gescheiden ingezameld. In tegenstelling tot zijn voorganger is deze intercity enkeldeks: rolstoelvriendelijker en beter geschikt als hogesnelheidstrein.

Maar het duurt nog wel even voordat de nieuwe trein over de sporen raast. De NS verwacht dat de eerste treinen vanaf 2021 kunnen rijden. Dan zal de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) worden ingezet op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Breda.

De trein die momenteel op de HSL rijdt, de Intercity Direct, valt vaak uit en is een veredelde intercity die niet harder kan dan 160 kilometer per uur. En dat terwijl in de omringende landen al jarenlang hogesnelheidstreinen met 300 kilometer per uur razen. De ICNG kan maximaal 200 kilometer per uur.

Reizigers die gebruik maken van het reguliere spoor gaan de intercity op den duur ook tegenkomen. Oude intercity’s worden uiteindelijk vervangen door 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen die 8-delig zijn. De nieuwe treinen bieden 25.000 zitplekken.

Het dinsdag gepresenteerde treinstel kan overigens niet rijden: het betreft slechts een demonstratietrein. Die wordt gebruikt om conducteurs, machinisten, technici, schoonmakers en klanten aan de trein te laten wennen. Ook worden er nog aanpassingen gedaan voordat hij in productie wordt genomen.

„In Polen is woensdag de bouw van de allereerste ICNG gestart, die onderwijl nog aangepast kan worden aan weer nieuwe inzichten en beslissingen”, zei programmamanager Maarten Bakker bij de onthulling.

Behalve de NS konden ook reizigers(organisaties) hun zegje doen over het nieuwe ontwerp. Zij mochten meedenken bij de inrichting en de keuze voor de stoelen.

Toilet met landschappen

Zo kwam tijdens het testen aan het licht dat relatief lange mensen hun hoofd kunnen stoten aan de brede bagagerekken boven de stoelen. Ook bleek de stuurcabine te krap voor de machinisten en waren de tafeltjes bij de stoelen in eerste instantie te klein.

De toiletten zitten in de ICNG verstopt achter een wand die eruit ziet als een gordijn. Binnen is het toilet rondom bekleed met posters van landschappen. Verder worden de coupés opgedeeld in ruimtes voor mensen die rust willen of willen werken – en mensen die de gezelligheid willen opzoeken en bijvoorbeeld op een hoekbankje willen zitten.

Fyra-debacle

De NS kampt sinds vorig jaar met een flink gebrek aan capaciteit op het spoor, onder andere door het fiasco met de Fyra. De parlementaire enquêtecommissie die onderzoek deed naar de problemen rond de Fyra schatte dat de schade voor de NS neerkomt op meer dan 700 miljoen euro. De 25.000 plaatsen die de nieuwe treinen bieden, moeten het structurele zitplektekort oplossen. Eerder werden al 176 nieuwe sprinters besteld, waarvan de eerste 58 vanaf 2017 worden ingezet.

Programmamanager Bakker verwacht dat de treinen tot 35 jaar mee kunnen op het Nederlandse spoor. „Ik reken erop dat mijn kleinkinderen nog graag in deze treinen stappen.”