Recensie

Sterke Van Wegberg draagt Liesbeth List-musical

Liedjes van Liesbeth List én de uitstekende zangeres Renée van Wegberg dragen een dramaturgisch zwakke musical die aan haar is gewijd.

Scène uit ‘Liesbeth’ Foto Roy Beusker

In een decor dat een kruising lijkt tussen een balzaal en een uitvaart-aula buigt Liesbeth List. Haar man, de liefde van haar leven, is net gecremeerd. Maar voor haar geestesoog – en voor het publiek – komt hij weer tot leven, en belooft haar een feestavond met spijs en drank temidden van belangrijke mensen uit haar leven. Zoals haar echte ouders, haar pleegouders, haar ex-man Cees Nooteboom, haar dochter en natuurlijk Ramses Shaffy.

Aldus het staketsel van de musical Liesbeth, die zich de hele avond afspeelt in datzelfde decor. De centrale tafel speelt korte tijd de rol van witte vleugel, maar verder blijft alles onveranderd. De sfeer is navenant: sereen, in gedempte tinten, met heel wat beladen bedoelde stiltes die de show naar het einde toe steeds zwaartillender maken. In de regie van Paul van Ewijk overheerst het respect voor de hoofdpersoon die maandag op de première zelf ook nog even ten tonele verscheen, zwaaiend met de bloemen die ze had gekregen. Hand in hand met Renée van Wegberg, de musical-Liesbeth, liep ze af.

Renée van Wegberg draagt deze show. In gestalte, tred en gebaren roept ze doeltreffend het beeld op van de echte List, met de vocale diepte die haar herkenbaar maakt. In alle stemmingen is ze geloof- en bezienswaardig. Dat geldt veel minder voor de Shaffy van Michael Konings, in wiens zangstem de verleidelijke warmte van het origineel nauwelijks doorklinkt.

Het scenario van Louis van Beek maakt in de eerste helft nog wel wat geestige kwinkslagen en toont één mooi staaltje cynisme als de Nooteboom-figuur de mystieke tekst van het Shaffy & List-duet Pastorale kleineert. Op den duur wreken zich echter enkele dramaturgische onhandigheden – zoals het feit dat Nooteboom op dit macabere partijtje aanwezig blijft als hij allang van List af is, en de prominente rol voor couturier Frank Govers die zelfs een overbodige solo te zingen krijgt.

De werkelijke Liesbeth List is intussen met zingen gestopt. De vele succesnummers in deze musical demonstreren in elk geval hoe rijk haar oeuvre was.