‘Misstanden bij grootste Britse kipleverancier ’

Voedselveiligheid Op beelden is te zien hoe werknemers van de Britse 2 Sisters Food Group de slachtdatum van de kip aanpassen.

2 Sisters Food Group levert eenderde van alle pluimveeproducten in Groot-Britannië, onder meer aan Lidl en Aldi in het VK. Foto iStock

Bij de grootste leverancier van kippenvlees in Groot-Brittannië zijn ernstige misstanden ontdekt. Dat schrijft de Britse krant The Guardian naar aanleiding van eigen onderzoek in samenwerking met ITV News. Daaruit blijkt dat de leverancier de slachtdatum aanpaste en dat oud vlees als nieuw vlees werd verkocht.

De mediabedrijven maakten met een verborgen camera filmbeelden bij het bedrijf 2 Sisters Food Group, dat eenderde van alle pluimveeproducten in Groot-Britannië levert. Op de beelden is te zien hoe medewerkers het kippenvlees dat op de grond valt, weer terug op de lopende band gooien en hoe ze de slachtdatum op de labels vervangen voor een latere datum.

Werknemers van het bedrijf hebben tegenover de krant bevestigd dat aan hen gevraagd is de labels te vervangen waarop de slachtdatum staat. De krant sprak met twintig werknemers. Soms werd de datum met één dag aangepast, in sommige gevallen ging het om meerdere dagen. Kippenvlees dat werd teruggestuurd door de supermarkten kreeg een nieuwe verpakking en ging weer terug naar de supermarkt als nieuw vlees. Ook werd het referentienummer van het vlees aangepast, dat door warenautoriteiten wordt gebruikt om slechte partijen kip te isoleren.

De 2 Sisters Food Group zegt de beschuldigingen zwaar op te nemen, maar heeft nog geen tijd gehad om zelf onderzoek te doen. Ook de supermarkten die kippenvlees afnemen bij het bedrijf, waaronder Lidl en Aldi, zijn direct gestart met onderzoek. Lidl zegt dat het kippenvlees van de 2 Sisters Food Group niet verkocht wordt bij de Nederlandse vestigingen.

Volgens Storteboom, het dochterbedrijf van 2 Sisters Food Group in Nederland, komt kip die verwerkt wordt in Groot-Brittannië niet in Nederland terecht. „Wij exporteren naar Groot-Brittannië, maar importeren geen Britse kip naar Nederland”, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Ook zegt ze dat de misstanden niet bij Storteboom voorkomen: „Wij hebben een sluitend traceringssysteem, dat door onszelf en door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit wordt gecontroleerd.”

De NVWA heeft nog geen meldingen ontvangen van de Britse warenautoriteit dat er slechte kip geëxporteerd is naar Nederland. „Mocht dit het geval zijn, dan is het aan de bedrijven om het product uit de schappen te halen en dan zien wij daar op toe”, zegt een woordvoerder. (NRC)