Recensie

Hybride voorstelling over wereldproblemen mist scherpte

Theatermakers Anoek Nuyens en Rebekka de Wit maken zich zorgen om de aarde. Hun voorstelling mist scherpte en gaat te veel over de worstelende makers zelf.

Anoek Nuyens en Rebekka de Wit zijn geprikkeld door een oproep dat ook kunstenaars verantwoordelijk zijn voor de toekomst. Foto Anna van Kooij

Na een langdradige proloog over de geschiedenis van het heelal en de mens onthullen Anoek Nuyens en Rebekka de Wit dat ze zich zorgen maken om de aarde. Omdat ze niet weten hoe het daarmee gaat aflopen. En, zegt Nuyens, ze gelooft niet meer in de vroegere overheids-slogan ‘Een beter milieu begint bij jezelf’. Want ondanks haar consumptie van talloze documentaires over de bioindustrie, kan ze nog steeds bitterballen niet weerstaan.

De twee theatermakers zijn geprikkeld door een oproep in de krant dat ook kunstenaars verantwoordelijk zijn voor de toekomst. Dat is problematisch, grapt De Wit. Met welk verhaal, met welke vorm van verbeelding kunnen zij de planeet redden, vragen ze zich af. Ze vertellen hoe ze een verhaal bedachten over een protagonist die streefde naar een paradigmawisseling door alle informatie op te nemen. Maar dat leidt slechts tot een volgende fase in de impasse, namelijk de vraag: wat is het nut van bewustwording?

Tenzij je een beter plan hebt is een hybride voorstelling, halverwege vormingstoneel en cabaret, met onder meer een stand-up van De Wit over gênante winkelproducten. Wat ontbreekt is scherpte, zowel in de teksten als in het spel, al buit De Wit haar zogenaamde onhandigheid met veel charme uit. De enscenering, met drie videoschermen, een tafel en wat microfoons doet willekeurig aan.

De voorstelling gaat, meer dan goed is, over de worstelende makers zelf. Uiteindelijk is dit vooral een presentatie van twee makers die zich niet alleen onmachtig voelen bij de grote wereldproblemen, maar ook bij het idee dat ze daar een voorstelling over aan het maken zijn. Ze tonen een hoop goede wil en idealisme, maar dat is niet genoeg.