Helikopters boven Amsterdam: college kan het niet verbieden

Het Amsterdamse college is geen voorstander van pleziervluchten boven de stad, maar kan het niet verbieden.

Lex van Lieshout / ANP

Het college van burgemeester en wethouders heeft niet de middelen om toeristische helikoptervluchten boven de stad te verbieden. Dat bleek deze week uit de beantwoording van raadsvragen van de PvdA. Het college is geen voorstander van pleziervluchten boven de stad, maar het luchtruim is openbare ruimte, en dus vrij toegankelijk.

„We hebben natuurlijk onderzocht of er niet een manier is om dit soort helikoptervluchten te verbieden”, zegt de woordvoerder van plaatsvervangend burgemeester Kajsa Ollongren, „maar die is er niet”. De handen van het college zijn gebonden door het verdrag van Chicago, in 1947 getekend door 191 landen, waarin is bepaald dat het luchtruim vrij toegankelijk is, mits rekening wordt gehouden met de luchtverkeersleiding – in dit geval Schiphol.

Aanleiding voor de vragen van Boutkan waren de helikoptervluchten die taxibedrijf Uber deze zomer organiseerde van en naar het festival Mysteryland in de Haarlemmermeer. Bewoners zouden daardoor overlast hebben ondervonden. Niet gek, zegt Ollongrens woordvoerder. „Helikopters die brommend boven woonwijken hangen, dat willen we niet.”

Ondertussen zijn er natuurlijk ook mensen die dat wél willen: aanbieders van helikoptervluchten boven de stad. Op internet zijn genoeg aanbieders te vinden, en met het almaar toenemende toeristenaantal bestaat de kans dat Amsterdam een florerende helikopter-business te wachten staat – vergelijkbaar met New York. Uber laat in elk geval weten dat de ‘Uberchopper’ die tijdens Mysteryland werd ingezet bedoeld was als marketingstunt. Uber is niet van plan op permanente basis helikopters in te zetten omdat dat, zo zegt een woordvoerder, „absoluut niet rendabel” zou zijn.

Ollongrens woordvoerder laat verder weten dat het college met de aanbieders van helikoptervluchten in gesprek is over eventuele regels.