Filmoverzicht: een blik op het nabije verleden

Deze week keken de filmrecensenten van NRC onder andere naar ‘Detroit’, ‘De Vergeten Krijgers’, ‘Cargo’, ‘120 BPM’ en ‘Misfit’.

  • ●●●●●

    Detroit: Historisch drama

    Regisseur Kathryn Bigelow en scenarioschrijver Mark Boal hebben een vruchtbare samenwerking. Bij hun eerste film, het oorlogsdrama The Hurt Locker, was Boal nog vooral een onderzoeksjournalist met gespecialiseerde kennis van de Amerikaanse oorlog in Irak, die zijn eerste scenario schreef voor een gelauwerd regisseur.

    Daarna maakten Boal en Bigelow gezamenlijk het imposante Zero Dark Thirty, over de zoektocht naar – en executie van – Osama bin Laden. Die film was controversieel omdat de film impliceerde dat marteling direct tot een doorbraak in het onderzoek heeft geleid. En nu is er Detroit, dat een nagenoeg vergeten bloedbad in die Amerikaanse stad, tijdens de rassenrellen van juli 1967, aan de vergetelheid ontrukt. Als drama overtuigt de film niet helemaal. Lees de recensie: Rassen-rellen als alibi voor een gek

    Regie: Kathryn Bigelow. Met: John Boyega, Will Poulter, Algee Smith. In: 46 bioscopen.

  • ●●●●

    120 BPM: Drama

    Was dat wel zo slim, vragen de realisten zich af: die functionaris met nepbloed bekogelen en daarna in de handboeien slaan? Dat helpt de dialoog niet: zelfs de linkse pers noemt de actie grof en kinderachtig. Maar we hebben nu wel hun aandacht, antwoorden de radicalen.

    We bevinden ons in een Parijse collegezaal, begin jaren negentig. Franse activisten van Act Up debatteren over slogans of strategie. Naar die zaal keren we regelmatig terug in 120 BPM, waarin regisseur Robin Campillo (Eastern Boys) zijn eigen verleden als aidsactivist sluipenderwijs invoelbaar maakt: de film won in Cannes de Grand Prix (zeg maar: tweede prijs).

    In 120 BPM maakt regisseur Campillo zijn eigen verleden als aidsactivist in de jaren 90 invoelbaar, toen de ziekte ook in het Westen nog een doodvonnis was. Lees de recensie: Aidsprotest als kwestie van leven en dood

    Regie: Robin Campillo. Met: Nahuel Pérez Biscayart, Adèle Haenel, Arnaud Valois. In: 25 bioscopen.

  • ●●●●●

    Vazante: Historisch drama

    De waanzin staat in ieders ogen. Hoewel Daniela Thomas ons in Vazante meeneemt naar een historisch correct (en aan de hand van de schilderijen van Nederlandse schilders gereconstrueerd) verleden, is het ook een mythische hellepoel in zwart-wit, een nachtmerrie van dromen van een onbestaanbaar Eldorado, gestrand in modder, tropenkoorts, godsdienstwaanzin en incestueuze kolder. Lees de recensie: Tropenkoorts in zwart-wit

    Regie: Daniela Thomas. Met: Adriano Carvalho, Luana Nastas, Jai Baptista, Vinicius dos Anjos. In: 6 bioscopen.

  • ●●●●●

    The LEGO Ninjago Movie: Animatie

    Ook de nieuwste Legofilm is weer grappig voor kinderen én ouders: de helden zijn infantiele sukkels met alledaagse frustraties. Want wat moet je als je vader een kwaadaardig genie is?

    Het moederbedrijf verkeert in problemen, maar leve de Legofilm. De truc van The LEGO Ninjago Movie moge bekend zijn na The LEGO Movie en The LEGO Batman Movie. En de hoofdletters benadrukken dat het speelgoedreclame betreft. Maar die handicap is juist de kracht van deze filmserie. Lees de recensie: Derde Legofilm speelt weer effectief met popclichés

    Regie: Charlie Bean. In: 145 bioscopen.

  • ●●●●

    Misfit: Komedie

    In Misfit speelt vlogster en zangeres Djamila Julia, die na een verhuizing uit de VS haar draai moet zien te vinden op een nieuwe school. De film lijkt in elkaar geknutseld in een tussenuur.

    De trailer van Misfit is al meer dan een miljoen keer bekeken op YouTube, opvallend voor een Nederlandse highschool-komedie. Waarschijnlijk omdat de film een vehikel is voor Djamila; de 25-jarige die online ruim 760.000 abonnees heeft en onder naam Meisje Djamila snoep proeft, slijm maakt en zich gedraagt als een enthousiaste tiener. Lees de recensie: Meisje Djamila terug naar school

    Regie: Erwin van den Eshof. Met: Djamila, Bente Fokkens, Niek Roozen. In: 110 bioscopen.

  • ●●●●●

    Cargo: Drama

    De meest karakteristieke koppen uit het Vlaamse acteerlandschap hebben hun baard laten staan en hun vetste West-Vlaamse accent opgezet in het speelfilmdebuut van Gilles Coulier. In Cargo slaat de pater familias van een vissersfamilie overboord tijdens een storm. Terwijl Leon Broucke in een coma ligt, worstelen zijn drie binnenvettende zonen ieder met hun eigen demonen. Jean (Sam Louwyck) met de schulden van het familiebedrijf, Francis (Wim Willaert) met zijn geaardheid en William (Sebastien Dewaele) met zijn criminele verleden.

    Er blijft veel onuitgesproken in Cargo. De karakteristieke koppen van de acteurs en prachtige beelden van de haven van de ruwe vissers uit de film vullen het verhaal. Lees de recensie: Al te zwijgzame Vlaamse zeebonken

    Regie: Gilles Coulier. Met: Sam Louwyck, Sebastien Dewaele. In: 14 bioscopen.

  • ●●●●●

    Brad’s Status: Drama

    Brad’s Status is een bitterzoete film over statusangst en over de generatiekloof. Over een vader die zo geobsedeerd is door de vraag of hij het wel gemaakt heeft dat zijn zoon vreest dat hij een zenuwinzinking heeft. Die zijn angsten op zijn zoon projecteert, naar wie hij in de tussentijd vergat te kijken: een muzikaal wonderkind met alle kansen om aan een van de Amerikaanse topuniversiteiten te gaan studeren. Lees de recensie: Ben Stiller op z’n Ben Stillerst

    Regie: Mike White. Met: Ben Stiller, Austin Abrams, Jenna Fischer. In: 13 bioscopen.

  • ●●●●●

    Walk With Me: Documentaire

    ‘Walk With Me’ gaat over de kloosterorde van mindfulness-icoon Thich Nhat Hanh. Voor de bezoekers van zijn klooster een spoedcursus hier-en-nu-leven, voor zijn monniken vaak langdurige verveling. Lees de recensie: Mindfulness is geen pretje

    Regie: Marc J. Francis, Max Pugh. In: 34 bioscopen.

  • ●●●●●

    De Vergeten Krijgers: Documentaire

    Het persoonlijke verhaal van Daniël Cordus, een van de laatste overlevende Indo-Afrikanen die in Japanse krijgsgevangenschap aan de Burma-spoorlijn werkten, geeft de documentaire De vergeten krijgers meerwaarde. Lees de recensie: Vergeten soldaten en hun geschiedenis

    Regie: Griselda Molemans. In: 2 bioscopen en via onlineplatform Picl..