Beursgang Tony’s Chocolonely blijkt pr-stunt

Het bedrijf meldde eerder op de dag dat het naar de beurs wilde. Het blijkt slechts om een winkel in de Amsterdamse Beurs van Berlage te gaan.

De chocola wordt in zeven landen verkocht Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Het eerder op dinsdag door het bedrijf achter chocolademerk Tony’s Chocolonely aangekondigde voornemen om naar de beurs te gaan, was een pr-stunt. Tony’s Factory B.V. zinspeelde in een persbericht op een beursgang, maar blijkt slechts een winkel in de Amsterdamse Beurs van Berlage te gaan openen.

Na het publiceren van het persbericht probeerden journalisten van NRC contact te krijgen met Tony’s Factory B.V. Het bedrijf was de hele dag onbereikbaar voor commentaar of toelichting. Hierna werd bekendgemaakt dat het om een hoax ging.

NRC sprak dinsdagmiddag met bankiers, die allen zeiden niet bekend te zijn met plannen voor een eventuele beursgang van Tony’s Factory B.V. Dat, en het feit dat voorlichters van het bedrijf zich onbereikbaar hielden, wekte in de loop van de middag al vermoedens dat het ging om een pr-stunt en niet een daadwerkelijke beursgang.