Chocola Chocoladefabrikant Tony’s Chocolonely wil naar de beurs

Tony’s Factory B.V., het bedrijf achter chocolademerk Tony’s Chocolonely, onderzoekt de mogelijkheden voor een beursgang in Amsterdam. Dat heeft het bedrijf dinsdagochtend bekendgemaakt. De beursgang is bedoeld om geld op te halen voor de missie van Tony’s Chocolonely: de cacao-industrie slaafvrij maken door de fabricage te verduurzamen, met aandacht voor de arbeidsomstandigheden van cacaoboeren, met name in West-Afrika. Een garantie op ‘slaafvrij’ lukt nog niet. Het bedrijf werd in 2005 opgericht door journalist Teun van de Keuken van het programma Keuringsdienst van Waarde. De repen, verkrijgbaar in zestien smaken, worden nu in zeven landen verkocht. Tony’s Chocolonely boekte 1,4 miljoen euro winst in het boekjaar dat eindigde op 30 september 2016, op een omzet van 29,3 miljoen euro. (NRC)

Correctie: De beursgang blijkt een pr-stunt. Het bedrijf meldde in een persbericht dat het naar de beurs wilde en was vervolgens onbereikbaar. Lees hier meer.