Haven

Rotterdam wil niet alleen haven zijn, maar ook de maritieme hoofdstad van Europa

Rotterdam heeft meer dan een haven. Dat gaat de stad in zijn internationale marketing benadrukken. Behalve voor de overslag van goederen, is de stad ook een aantrekkelijke vestigingslocatie is voor handel en industrie, scheepvaart en offshore en voor maritieme dienstverlening, is de boodschap.

Deze week werd het startsein gegeven van de promotiecampagne ‘Rotterdam, maritime capital of Europe’. Marketingorganisatie Rotterdam Partners en het Havenbedrijf Rotterdam ondersteunen de campagne. Van oudsher is de acquisitie van het Havenbedrijf vooral gericht op de uitgifte van terreinen aan (watergebonden) bedrijvigheid, terwijl de stadsmarketing met name (hoofd)kantoren probeert binnen te halen. Daarin meer samenhang brengen is vooral een wens van de bedrijven in de maritieme dienstverlening, zoals de gespecialiseerde banken, verzekeraars en advocaten. Die krijgen als ‘derde Maasvlakte in het centrum’ niet altijd de aandacht die ze verdienen, zegt programmamanager maritiem Menno Huijs van de gemeente.

De campagne moet Rotterdam meer bedrijvigheid en dus werkgelegenheid opleveren, aldus wethouder Maarten Struijvenberg. „Maar daar kan ik geen aantal aan hangen.” Voor de campagne is geen extra geld uitgetrokken.

Rotterdam is op de goede weg, toont een recent verschenen rapport van het Noorse onderzoeksbureau Menon Economiscs. In de ranglijst van de maritieme centra in de wereld is Rotterdam in vijf jaar opgeklommen van de elfde naar de zesde plaats. In Europa moet het concurrenten Hamburg, Oslo en Londen laten voorgaan. De laatste twee zijn als havens veel minder groot, maar zijn belangrijk op financieel en juridisch vlak (Londen) en in maritieme technologie (Oslo). Hamburg heeft naast een grote haven ook een leidende scheepvaartsector. Singapore staat op nummer één op de ranglijst.