Taxi-app Uber verliest licentie in Londen

Uber zou niet genoeg verantwoordelijkheid nemen voor veiligheidsincidenten. Meer dan 40.000 chauffeurs rijden in Londen voor het bedrijf.

Met het besluit verliezen 40.000 chauffeurs in Londen hun baan. Foto Toby Melville/Reuters

Uber verliest eind september zijn vergunning om diensten te mogen aanbieden in Londen. Transport for London (TfL), een overheidsorgaan verantwoordelijk voor infrastructuur en openbaar vervoer in de Britse hoofdstad, maakte dat vrijdag bekend, meldt persbureau Reuters.

De licentie wordt niet verlengd, omdat het bedrijf onvoldoende verantwoordelijkheid neemt voor zaken die de openbare orde en veiligheid aangaan. Uber gebruikt volgens TfL speciale software om controleurs te omzeilen. Daarnaast zou het taxibedrijf zware misdrijven niet altijd melden, terwijl dat wel verplicht is. Ook is er kritiek op de manier waarop Uber taxichauffeurs natrekt voordat ze worden aangenomen.

In Londen rijden meer dan 40.000 chauffeurs voor Uber en NRC-correspondent Melle Garschagen kan zich daarom niet voorstellen dat de taxi-app definitief verdwijnt. Volgens Garschagen wil TfL een krachtig signaal afgeven.

Twitter avatar mgarschagen Melle Garschagen Kan mij niet voorstellen dat Londen tienduizenden Uber-chauffeurs werkloos wil maken. Veel hebben auto’s op afbetaling. Zou crisis zijn.

Uber heeft nog 21 dagen de tijd om bezwaar aan te tekenen tegen het besluit van TfL. Tot die tijd kunnen de taxi’s van het bedrijf gewoon blijven rijden.

De burgemeester van Londen, Sadiq Khan, zegt dat hij het besluit van TfL steunt, omdat iedere aanbieder van taxidiensten in de stad “zich aan de regels moet houden”. “Het bieden van een innovatieve service moet niet ten koste gaan van de veiligheid en zekerheid van klanten.”

In een reactie zegt Uber dat de beslissing van TfL “aan de wereld laat zien dat Londen niet open maar juist gesloten is voor innovatieve bedrijven”. Volgens een woordvoerder van Uber heeft het besluit geen effect op de bezorgservice UberEats.

Lees ook dit stuk waarin Titia Ketelaar beschrijft hoe de toename van Uber-taxi’s en snorders zorgde voor nog meer files in de stad die toch al verstopt is. Kan de karakteristieke black cab in deze vechtmarkt overleven?