Recensie

De argeloze weemoed van Max Meser is raak

Max Meser, een Amsterdamse zesmansband rond de Spaans-Nederlandse zanger/gitarist Max Meser, waant zich graag terug in de jaren zestig. Op het tweede album, ‘Pictures’, klinken de jonge muzikanten rond de 25-jarige Meser, nog altijd nostalgisch naar het weelderige muzikale tijdperk van The Small Faces en The Yardbirds, toen je barokke orgelloopjes, knerpende gitaarakkoorden en mondharmonica-solo’s hoorde, met daarover heen een galm waardoor de vergezichten nog grootser leken. Het resultaat van de weemoed van Max Meser is raak: op een goed gedoseerde manier schuiven onschuld en muzikaal vernuft in elkaar. De argeloze melodieën worden aangekleed met van The Beatles geleende opgewekte gitaarakkoorden, metalig klinkende koortjes en Mesers nasale zangstem in bijvoorbeeld See The Light en Mr.Jimbo. En net als het erg nostalgisch dreigt te worden, krijgt Moth Situation een gitaaraccent dat als een sirene door de muziek snijdt.