Recensie

Beethoven in heldere lijnen en een slanke toon

Voor zijn nieuwste cd ‘Spiegel’ nam het Ragazze Quartet naar eigen zeggen een ‘gevoelsmatig tweeluik’ op. Inderdaad: Mendelssohns Tweede strijkkwartet is niet alleen in toonsoort (a-klein) een vrijmoedige reflectie van Beethovens opus 132.

Ook uitvoeringstechnisch is er op deze Channel Classics-release sprake van een spiegelwerking. De Ragazze vangen de oude Beethoven in heldere lijnen en een slanke, maar kernachtige toon. Alsof ze niet het proto-romantische maar het door en door gerijpte classicisme van zijn noten hoorbaar willen maken. Mooi detail: hoe de vier in het ‘Heiliger Dankgesang’ hun instrumenten naar een sereen snorrend harmonium laten kleuren.

De jonge Mendelssohn (amper achttien toen hij zijn opus 13 schreef) klinkt daarentegen grillig romantisch en gretig expressief. Hoor de rijk resonerende klank van de Adagio-inleiding, compleet met gloedvolle portato-snik in de eerste viool. Of het bij vlagen schurende slotdeel.