Formule 1

Hamilton profiteert maximaal na zelf toegebrachte knock-out Vettel

Lewis Hamilton heeft zijn voorsprong op Sebastian Vettel in het wereldkampioenschap Formule 1 maximaal vergroot. In Singapore pakte hij zijn zestigste zege terwijl zijn Duitse rivaal zichzelf uitschakelde en Max verstappen meenam in zijn val.

De winst van Hamilton kwam vrij onverwacht aangezien zijn Mercedes het hele weekend uitzonderlijk langzamer was dan de Ferrari’s. Ook de Red Bulls van Verstappen en teammaat Daniel Ricciardo kwamen tijdens de trainingen en kwalificatie sterker voor de dag en leken samen te gaan uitmaken wie er met de winst vandoor zou gaan terwijl Hamilton zich leek te moeten neerleggen bij het beperken van de schade. Maar al direct bij de start liep alles anders.

Sebastian Vettel had de beste uitgangspositie, maar zag zijn pole position na een plotselinge regenbui tenietgedaan door betere starts van Max Verstappen en stalgenoot Kimi Raikkonen achter hem. Nog voor de eerste bocht leek het duo de leiding te kunnen overnemen, waarop Vettel zijn Ferrari flink hen instuurde en zo een incident met flinke gevolgen veroorzaakte.

Raikkonen werd geramd door zijn teamgenoot, met daartussenin Verstappen. De Fin raakte stuurloos door de geleden schade en ramde bij het naderen van de eerste bocht de Red Bull van Verstappen uit de race. De 19-jarige Nederlander betreurt het dat drie coureurs uit de race lagen doordat een van hen te agressief verdedigde. “Ik probeerde te remmen om het te ontsnappen, maar was te laat”, zei hij tegenover Sky Sports.

“Vooral Vettel gooide de deur dicht en hij zou dat niet moeten doen, niet zo heftig. Zeker niet als je om de wereldtitel strijdt. Kimi miste daardoor twee wielen dus dat hij me ramde, daar doe je niks aan. Er worden drie wagens geëlimineerd en ik zat in het midden en kon er niks aan doen.”

Vettel reed nog even verder, maar slipte over zijn vloeistoffen lekkende Ferrari en crashte. Hamilton kreeg de leiding in de schoot geworpen en reed in zowel de natte als droge omstandigheden machtig naar de zege.

Door de uitvalbeurt van Vettel en de maximale score van Hamilton, gaat de Brit - die vier van de laatste vijf races won - nu met 28 punten aan de leiding in het WK. Over twee weken gaat de strijd verder in Maleisië; de eerste van de zes resterende Grands Prix van het WK.

Lees hieronder ons slowblog met tweets en video’s over de GP van Singapore terug.

Stand in het WK na 14 van de 20 races

1. Lewis Hamilton 263 punten
2. Sebastian Vettel 235 (+0)
3. Valtteri Bottas 212 (+15)
4. Daniel Ricciardo 162 (+18)
5. Kimi Raikkonen 138 (+0)
6. MAX VERSTAPPEN 68 (+0)
7. Sergio Perez 68 (+10)
8. Esteban Ocon 56 (+1)

18. Stoffel Vandoorne 7 (+6)

Uitslag Grand Prix van Singapore

1. Lewis Hamilton (Mercedes) 61 ronden
2. Daniel Ricciardo (Red Bull) + 4,5 sec
3. Valtteri Bottas (Mercedes) +8,8
4. Carlos Sainz (Toro Rosso) +22,8
5. Sergio Perez (Force India) +25,4
6. Jolyon Palmer (Renault) +27,7
7. Stoffel Vandoorne (McLaren) +30,3
8. Lance Stroll (Williams) +41,6
9. Romain Grosjean (Haas) +43,2
10. Esteban Ocon (Force India) +44,7

Lewis Hamilton profiteert optimaal in Singapore

FINISH!!! Lewis Hamilton (Mercedes) wint de Grand Prix van Singapore. Daniel Ricciardo (Red Bull) wordt tweede terwijl Hamilton's teammaat Valtteri Bottas het podium compleet maakt.

Hamilton profiteert maximaal van de slag om Singapore die WK-rivaal Sebastian Vettel voerde in de eerste bocht na de start, waarbij hij zijn eigen race effectief beëindigde en zowel Ferrari-teamgenoot als Max Verstappen meenam in zijn ondergang.

De Duitser startte vanaf pole position, zag zowel Verstappen als Raikkonen een beter start maken waarop hij instuurde op het duo dat reeds naast hem reed richting de eerste bocht. Een ravage volgde, waarop Lewis Hamilton de leiding met graagte overnam om zo zijn voorsprong op Vettel in de WK-stand te vergroten van 3 naar 28 punten.

Laatste 5 minuten

Nog 5 minuten tot de vlag valt en Hamilton lijkt hier een volledig onverwachte zege te gaan pakken. Ricciardo heeft nog 2 sec op Bottas, die tijd tekort lijkt te gaan komen om nog een aanval te doen op P2. Carlos Sainz stevent af op de 4e plaats en Stoffel Vandoorne lijkt P7 te pakken.

Probleem voor Ricciardo?

Nog 6 min te gaan: Bottas komt nu toch weer dichterbij aan Ricciardo:
gat nu nog maar 2,3 sec.

Twitter avatar MercedesAMGF1 Mercedes-AMG F1 TEAM 📻: "RIC might have a car issue..." #F1NightRace

Ricciardo pareert tijden Bottas

Nog 11 min te gaan: Valtteri Bottas kan P2 uit z'n hoofd zetten> Hij kwam opeens dichtbij aan Daniel Ricciardo, maar de Australiër heeft het tempo weer te pakken en ligt nu 4,3 sec voor op de Fin. Lewis Hamilton leidt nog steeds met 2,8 tellen op Ricciardo.

Ondertussen is het veld bijna gehalveerd; Kevin Magnussen is uitvaller nummer negen vandaag en dus nog elf coureurs actief in Singapore.

De rangorde met nog 16 minuten te gaan

1. Hamilton
2. Ricciardo +2,7 sec
3. Bottas +4,3
4. Sainz +9,7
5. Perez +11,7

Bottas probeert Ricciardo te vangen

20 min te gaan: Hamilton maakte een foutje waardoor hij 3 sec verloor op Ricciardo, maar lijkt de orde te herstellen en neemt weer 2,5 tel afstand. Ricciardo lijkt zich meer zorgen te moeten maken om Bottas achter hem. De Fin zit op 1,2 sec van hem en lijkt wat snelheid te hebben gevonden.

En daar gaan we weer

41/61 Nog 20 ronden te gaan en de race is weer onderweg. Safety car binnen, veld weer los. Door al die neutralisaties gaan we de 61 ronden niet volbrengen, racetijd die resteert is nog maar 26 minuten aangezien een Grand Prix maximaal twee uur mag duren.

Reactie Verstappen: Vettel zou dat niet moeten doen

Max Verstappen betreurt het dat drie coureurs uit de race liggen doordat een van hen te agressief verdedigde:

"Vooral Vettel gooide de deur dicht en hij zou dat niet moeten doen, niet zo heftig. Zeker niet als je om de wereldtitel strijdt. Ik probeerde te remmen om het te ontsnappen, maar was te laat. Kimi miste al twee wielen dus dat hij me ramde, daar doe je niks aan. Er worden drie wagens geëlimineerd en ik zat in het midden en kon er niks aan doen."

VIDEO: Ericsson crasht zijn Sauber

En weer safety car

38/61 We gaan richting twee-derde van de race-afstand en Lewis Hamilton zal er flink van balen: wéér safety car op de baan en dus verdwijnt zijn voorsprong van bijna 10 sec op Ricciardo. het veld schuift in elkaar omdat de Sauber van Marcus Ericsson achterstevoren op de baan staat na een crash.

Ferrari tweet

Ofwel de social mediaredacteur van Ferrari heeft morgen op Maranello een onaangenaam gesprek met baas Maurizio Arrivabene voor het te enthousiast becommentariëren van het incident bij de start, óf Ferrari heeft zelf gedacht dat het handig is om openlijk Max Verstappen de schuld te geven terwijl het onderzoek van de wedstrijdleiding nog loopt. Hoe dan ook: de renstal heeft een tweet online staan waarin het stelt dat Verstappen hun coureur Kimi Raikkonen "uitschakelde" en daarna Sebastian Vettel meenam in die rampspoed.

Twitter avatar ScuderiaFerrari Scuderia Ferrari VER took #Kimi7 out and then he went to #Seb5 #SingaporeGP

Dus.

Hervindt Ricciardo zijn vorm op het droge?

32/61 Red Bull was het hele weekend aanzienlijk sneller dan Mercedes op een droge baan. Nu het asfalt in Singapore aan het opdrogen is, wordt de vraag of Ricciardo een serieuze aanval kan gaan wagen op de leiding die nu nog in handen is van Hamilton. Gat is nu nog 8,6 sec. Bottas, in de andere Mercedes, in op P3 geen enkele partij voor de voorste twee coureurs en ligt op ruim 25 sec achterstand van zijn teammaat Hamilton.

Reactie Kimi: Ik deed niets verkeerd

Kimi Raikkonen heeft een eerste reactie gegeven op wat er gebeurde met hem, Verstappen en Vettel bij de start. Strekking van de traditiegetrouw karige woorden die uit de Fin kwamen: ik deed niets verkeerd, reed gewoon rechtdoor en kon geen kant op. Hiermee lijkt hij eigenlijk de schuld bij Vettel te leggen.

En daar komt ook Hamilton

30/61 Een ronde later komt ook de leider van de wedstrijd binnen. Hij keert ook als leider terug op d ebaan en heeft een voorsprong van ruim 10 sec op Ricciardo.

Ricciardo gaat ervoor

29/61 Ricciardo durft het aan en gaat voor de slicks. Hamilton blijft in elk geval nog een rondje buiten.

Magnussen waagt de gok als eerste

26/61 Niets te verliezen en dus gaat hij er als eerste voor: Kevin Magnussen kiest er voor om de slicks te laten monteren. De baan lijkt nog niet droog genoeg voor de banden zonder profiel, maar de Deen waagt de gok. Felipe Massa volgt zijn voorbeeld.

Vooran wordt het nu loeren naar elkaar: wie durft het als eerste aan, Hamilton of Ricciardo?

Interview: Ricciardo vindt zichzelf best een opwindende coureur

Nu de race even in wat rustiger vaarwater is terechtgekomen, is dit misschien een goed moment om het interview van NRC-sportredacteur Frank Huiskamp met Daniel Ricciardo te lezen. Het is immers de man die jacht probeert te maken op raceleider Lewis Hamilton én natuurlijk teammaat van Verstappen.

Ook Verstappen mag zich melden

Max verstappen is ook door de wedstrijdleiding opgeroepen om zijn kant van het verhaal te delen. Aangezien Ferrari, en in het bijzonder Kimi Raikkonen, er niet bepaald fraai op staat bij de Nederlander laat het zich nauwelijks raden wat de toon van het relaas zal zijn.

Knokken voor P11

20/61 Hij staat al bekend als een coureur die harde gevechten niet uit de weg gaat, en Kevin Magnussen (Haas) is ook als het 'maar' om de 11e plek gaat niet te flauw om een pittig duel uit te vechten. Felipe Massa (Williams) en Esteban Ocon (Force India) zijn lijdend voorwerp:

VIDEO: de crash van Kvyat

Het natte Singapore slachtoffert Daniil Kvyat:

Race hervat

15/61 We zijn bijna drie kwartier onderweg en nog maar 15 ronden gereden, maar de race is weer hervat op een baan die maar niet lijkt op te willen drogen. En dat is geheel tegen de verwachtingen in.

1. Hamilton
2. Ricciardo +2 sec
3. Bottas +4,9
4. Sainz +8,1
5. Hülkenberg +9,0
6. Perez +10,2

Vettel niet spraakzaam

In een eerste reactie tegenover Sky Sports is Sebastian Vettel niet bepaald spraakzaam. Dat kennen we van hem, bijvoorbeeld van toen hij in Bakoe een doelbewuste tik uitdeelde aan Hamilton en na afloop in de ontkenningsmodus zat. Vettel moet nog naar de wedstrijdleiding om zijn versie van het verhaal te doen, maar wilde nu dit alvast kwijt:

"Ik zag Max en daarna raakte Kimi mij en Max zat daar ook ergens. Het is jammer dat we niet onze snelheid hebben kunnen tonen."

Bottas porfiteert

13/61 Valtteri Bottas vindt zichzelf opeens terug op P3, nu de drie coureurs voor hem naar binnen zijn geweest om die full wets om te ruilen voor intermediates. Ricciardo profiteert geweldig: heeft nu verse banden en ligt nog steeds achter Hamilton, maar dan zonder die 5 sec achterstand die zijn verdampt door toedoen van de safety car. Hamilton vraagt zich hardop af of het verstandig was om niet ook nieuwe banden te halen.

1. Hamilton
2. Ricciardo
3. Bottas
4. Sainz
5. Hülkenberg
6. Perez
7. Palmer
8. Stroll
9. Vandoorne
10. Massa

VIDEO: crash Vettel

12/61 Wat Vettel nou daadwerkelijk de race kostte was een crash na bocht 3 waarbij hij zijn Ferrari niet onder controle lijkt te kunnen houden op de natte baan:

Safety car terug op de baan

12/61 Dit speelt Ricciardo in de kaart en hij duikt direct de pit in. Hij houdt het bij de intermediates, nog niet droog genoeg voor slicks. De safety car is op de baan omdat Daniil Kvyat gecrasht is.

Onderzoek naar crash Vettel-Verstappen-Raikkonen

10/61 De wedstrijdleiding laat weten dat het na de race zal kijken naar wat er precies gebeurde bij de start tussen de Ferrari's en Verstappen. Het leek er in elk geval op dat Vettel een en ander had kunnen voorkomen door niet naar rechts te sturen. Nogmaals de video:

Ferrari-sandwich

Hét shot van de start:

Verschillende banden

7/61 Vooraan rijden Hamilton en Ricciardo op de intermediates, maar achter hen koersen drie coureurs op de full wets: Hülkenberg, Perez en Palmer zijn echter niet sneller dan de twee leiders. Gat tussen Hamilton en Ricciardo nu stabiel rond de 4,5 sec.

VIDEO: aan boord bij Max

En weer onderweg

5/61 Daar gaan ze; nog niemand van de baan geraakt bij deze hervatting. Hamilton profiteert van een lege baan voor zich en pakt direct 3 seconden op Ricciardo. Hij zal proberen zo veel mogelijk buffer op te bouwen nu de baan nog nat is, want de Red Bull van Ricciardo is onder droge omstandigheden al het hele weekend een stuk beter in Singapore dan zijn Mercedes.

Safety car komt naar binnen

4/61 Einde van dit rondje is ook het einde van de safety car periode en dan gaat het veld weer van start. Nog genoeg water op de baan; hoe lang gaat dit goed? Hamilton heeft als advies gekregen over de boordradio dat het veilig thuisbrengen van zijn Mercedes absolute prioriteit heeft om zo maximaal te profiteren van het uitvallen van Vettel, die dus niet gaat scoren vandaag.

VIDEO: Verstappen tot twee keer toe geramd

In de herhalingen is te zien hoe Verstappen richting de eerste bocht gemangeld wordt door beide Ferrari's en dan eenmaal bij bocht 1 aangekomen nog eens gekatapulteerd wordt door Raikkonen, die waarschijnlijk al stuurloos was.

De rangorde

Safety car nog steeds op de baan en dit is de volgorde daar achter:

1. Lewis Hamilton (Mercedes)
2. Daniel Ricciardo (Red Bull)
3. Nico Hülkenberg (Renault)
4. Sergio Perez (Force India)
5. Valtteri Bottas (Mercedes)
6. Jonathan Palmer (Renault)
7. Stoffel Vandoorne (McLaren)
8. Esteban Ocon (Force India)
9. Carlos Sainz (Toro Rosso)
10. Kevin Magnussen (Haas)

VIDEO: de ongelukkige start

Verstappen crasht bij start GP Singapore

Ronde 1/61 De start verloopt bijzonder onrustig. Max Verstappen ligt in elk geval uit de race. Hij raakte in een Ferrari-sandwich nadat hij beter van start ging dan Vettel voor hem en Raikkonen achter Max naast hem wist te komen. Raikkonen ramt de zijkant van de Red Bull, die Vettel raakt. Ferrari kan dit zichzelf kwalijk nemen, Verstappen lijkt hier geen blaam te treffen.

Max uit de race, Raikkonen uit de race en ook Vettel uit de race. Safety car op de baan en wie leidt de race? Lewis Hamilton.

Daar komen ze

De wagens rollen de grid op voor de start. Het gaat beginnen!

'Slecht zicht'

Kimi Raikkonen (Ferrari) en Romain Grosjean (Haas) beklagen zich op de boordradio over slecht zicht.

Toch flink wat spray in opwarmronde

Opwarmronde onderweg en de wagens gooien toch echt wel flink wat spray op. Het water dat opspat achter de wagens kan weinig kanten op omdat vrijwel heel de baan - een stratencircuit - direct omheind is door hekken, lichtmasten en tribunes.

Vettel en Hamilton op dezelfde band

Vettel, Hamilton en Verstappen staan op de intermediates, en niet de full wet banden. Dat betekent dat ze niet voor de zwaarste regenband gaan.

Daar zijn ze: regenbanden eronder

Dus toch: regenjassen op de tribunes, regenbanden op de wagens.

Twitter avatar F1 Formula 1 All drivers are on either full wets or intermediate tyres... #SingaporeGP 🇸🇬 #F1 https://t.co/jOydzlHkB4

Bottleneck

Na de start, nat of niet, is het enorm oppassen geblazen bij de eerste serie bochten. De bolides stormen af op de eerste bocht naar links en krijgen dan te maken met een direct volgende rechts-links-combinatie waarin het veld samengedrukt zal worden. Wie dit overleeft zonder schade, is een gelukkig man.

Áls het dermate nat wordt dat regenbanden nodig zijn, wordt het interessant om te zien wie durft te gokken op het blijven rondrijden op slicks. Die gok kan goud waard zijn, want vanwege de hoge (baan)temperatuur droogt de baan snel op zodra het niet meer druppelt. Bandenkeuzes en timing van pitstops worden nu nog belangrijker.

De startopstelling

En dan nog even de startgrid voor zometeen:
1. S. Vettel - Ferrari
2. M. VERSTAPPEN - Red Bull

3. D. Ricciardo - Red Bull
4. K. Raikkonen - Ferrari

5. L. Hamilton - Mercedes AMG
6. V. Bottas - Mercedes AMG

7. N. Hulkenberg- Renault
8. F. Alonso - McLaren

9. S. Vandoorne - McLaren
10. C. Sainz Jr. - Scuderia Toro Rosso

De huidige stand in het WK na 13 van de 20 races

Dit is het uitgangspunt vandaag wat betreft de strijd om de wereldtitel. Hamilton leidt na zijn zege in België twee weken geleden voor het eerst dit seizoen de WK-stand, maar het moet gek lopen wil de Brit die positie niet al weer verliezen aan Vettel vandaag.

1. Lewis Hamilton 238 punten
2. Sebastian Vettel 235
3. Valtteri Bottas 197
4. Daniel Ricciardo 144
5. Kimi Raikkonen 138
6. MAX VERSTAPPEN 68
7. Sergio Perez 58

18. Stoffel Vandoorne 1

Regen houdt aan

De laatste berichten vanuit Singapore wijzen toch op een serieuze bui, die mogelijk een half uur kan aanhouden. het lijkt erop dat in dat geval de race niet achter de safety car zal beginnen, maar een gewone start zal hebben. Dan zullen de bolides van slicks naar regenbanden moeten gaan.

Twitter avatar andrewbensonf1 Andrew Benson Heavy rain now. Predicted to last for half an hour. Delay? Safety car? This could be tedious before it gets exciting https://t.co/bO1qwRO1n0

Grote kans op safety car

Wat kan de race - behalve regen - dan nog spannend maken als het gaat om de winst? Nou, in elk geval een dappere poging en/of een goede start van Max Verstappen zodat Sebastian Vettel niet de race kan dicteren. Maar ook de safety car gaat zeer waarschijnlijk de dynamiek beïnvloeden. Tot nu toe kende elk van de negen edities van de GP in Singapore namelijk een neutralisatie.

100%

En ja hoor, het regent. Voordeel voor de coureurs: de temperatuur in Singapore is dermate hoog dat druppels verdampen binnen no-time. Hetgeen er nu naar beneden komt, lijkt niet echt dramatisch veel.

Twitter avatar ScuderiaFerrari Scuderia Ferrari Race control: risk of rain for this session: 100% #SingaporeGP
Twitter avatar MercedesAMGF1 Mercedes-AMG F1 Beasties on the grid! 👊 And what's that... feels like rain!! #F1NightRace https://t.co/O0D65pVhm8

Wat beloven de statistieken ons?

Een zege voor Vettel. Daar kunnen we kort over zijn. Als we de geschiedenis mogen geloven, is het aan Hamilton om de schade te beperken vandaag want zeven van de negen Singapore GP’s zijn gewonnen door de coureur die vanaf pole startte. Bovendien won niemand zoveel races op Marina Bay als Vettel: vier keer, telkens vanaf pole. Hamilton won de race tweemaal.

Verstappen aangekomen op startpositie

Twitter avatar FrankWoestF1 Frank Woestenburg En gearriveerd op P2 https://t.co/fejKYzYLj1

Bliksem in de lucht

De internationale autosportbond FIA weet nu te melden dat de kans op regen tijdens de race toch 70-80 procent is. We zullen moeten afwachten; de voorspellingen van de FIA zitten er wel vaker naast. Boven het circuit hangt in elk geval wel onweer:

Twitter avatar F1 Formula 1 Cue the lightning 🌩 #SingaporeGP 🇸🇬 #F1 https://t.co/QD0uPu5YNa

Zeer zware omstandigheden

Het wordt ontzettend zwaar vandaag in Singapore. De gevoelstemperatuur ligt bij de start om 20.00 uur plaatselijke tijd nog steeds rond de 30 graden. De luchtvochtigheid geraakt er vanavond niet onder de 85 procent. Onder deze omstandigheden mogen de coureurs 61 ronden geen moment verslappen want in de straten van Marina Bay staan de vangrails, bandenstapels en muren op veel plaatsen angstig dichtbij. En dat maakt deze race de zwaarste van het seizoen.

Verstappen over zijn 2e startplek

De Red Bull-coureur gaf na afloop van de kwalificatie aan tevreden te zijn, maar als het om racewinst gaat direct moet toeslaan vanmiddag.

"Het ziet er veelbelovend uit, maar het is jammer dat we er niet in zijn geslaagd de pole te pakken. Mijn laatste ronde was niet geweldig. We zijn wel in de buurt gekomen, dus wat dat betreft ben ik wel blij. Vettel tijdens de race inhalen is lastig. We moeten zien wat er in de eerste ronde gebeurt."

Regen?

De race in Singapore is een zogenoemde nachtrace: de coureurs rijden onder kunstlicht terwijl de duisternis reeds is ingevallen. De hemel boven Marina Bay is momenteel nog onrustig; eerder vandaag heeft het er even flink geregend. Vooralsnog wijzen de voorspellingen echter op een droge race.

Twitter avatar redbullracing Red Bull Racing In the garage 👊 Let's do this #SingaporeGP 🇸🇬 #F1 https://t.co/jb1aopaOnE

Vettel pakt mogelijk cruciale pole

Inhalen is op het stratencircuit van Marina Bay niet heel makkelijk, en juist daarom was de pole position die Sebastian Vettel gisteren pakte zo belangrijk. Bovendien lopen de Mercedesen in Singapore altijd minder goed: Vettel’s rival in de titelstrijd Lewis Hamilton start pas vanaf de 5e plaats. Hoogtepunten van de beslissende fase (Q3) in de kwalificatie gisteren:

Welkom bij de Grand Prix van Singapore

Welkom bij ons liveblog over de veertiende Grand Prix van 2017. Singapore is gastheer van de race die vandaag 61 ronden lang gaat duren. De start is om 14.00 uur Nederlandse tijd en Max Verstappen start vanaf de 2e plek.