Commentaar

Mooie nieuwe smartphone. Maar hij is niet van u

Jarenlang was het voor veel liefhebbers een van de belangrijkste gebeurtenissen van het jaar: het moment waarop techbedrijf Apple zijn nieuwste producten aankondigde. Ditmaal doet de lancering van de iPhone X (spreek uit: Ten) wat sleets aan. De tijd dat nieuwe gadgets de wereld schokten en verbaasden is even voorbij. Dat de meest besproken vernieuwing ditmaal bestaat uit bewegende ‘emoji’ zegt veel. De smartphone behoort inmiddels tot de standaarduitrusting van het gros van de burgers, niet alleen in het rijke Westen, maar ook in de opkomende landen en daarbuiten. Die van Apple spreekt, vooral door slimme marketing, nog steeds het meest tot de verbeelding, al is hij technologisch al lang niet meer zo superieur ten opzichte van de concurrentie.

De vraag is gesteld waarom mensen 1.159 euro uitgeven aan dit apparaat. Het antwoord moet zijn: omdat ze dat doen. Als er een markt is voor dure smartphones dan is dat zo. Het bedrag komt, zo is al vergeleken, overeen met een jaar lang elke dag een koffie bij een hippe tent. Er zijn zat mensen die dat doen.

Anders bekeken is het verbazingwekkend dat er voor dit product, en andere smartphones, überhaupt zo veel moet worden betaald. De hoeveelheid waardevolle data die de techindustrie aan dit soort apparaten onttrekt is enorm. De smartphone kan worden beschouwd als een onmisbare hulp, een communicator, een navigator, een multifunctionele vermaakmachine of gezondheidsmonitor. Hij is tegelijkertijd in potentie een indringende en alomaanwezige persoonlijke spion die, mits dat hem niet uitdrukkelijk onmogelijk wordt gemaakt, alles doorbrieft aan zijn meesters. Locatie, gedrag, vrienden en contacten, beweging, noem maar op. In Noord-Korea krijgt men bij bezoek aan dat land een minder mee. Hier wordt hij vrijwillig in de winkel aangeschaft.

Nieuwe technologische snufjes kenmerken de lancering van elke nieuwe generaties van dit soort gadgets. In plaats daarvan zouden nieuwe garanties voor de privacy beter de boventoon kunnen voeren. Er moet een snel groeiende markt zijn voor een smartphone die in een technologische omgeving opereert waarin zo weinig mogelijk aan data wordt weggeven. Daar wordt door Apple, met vallen en opstaan, aan gewerkt. Maar beloften van een leverancier zijn niet genoeg. Die zijn door de sector te vaak verbroken om nog op te kunnen vertrouwen. De smartphone zal daadwerkelijk eigendom moeten worden van degene die hem koopt. Want, al denkt de bezitter daar vaak anders over, dat is hij nu niet.