Recensie

Jazzpianist Vijay Iyer vindt vrijheid in sextet

Hoe een basketbal een paar keer rondom de ring kan stuiteren en er dan eigenwijs toch nét niet in valt. Het is ritmisch het uitgangspunt van een funky jazzgroove in het nummer ‘Nope’. Heel anders is de uit de Zuid-Indiase volksmuziek geleende dansbare cadans in ‘Good on the Ground’. Fel, met meer opwinding en stuwing.

Far From Over van de gelauwerde, veelzijdige Indiase Amerikaan Vijay Iyer is vol in beweging. Ritmiek in vele variaties staat centraal, en het moet gezegd, zo losjes hoorde je de aan Harvard docerende hoogleraar nog niet vaak. Op dit album prevaleert de pianist een veel minder bestudeerde aanpak boven zijn eerdere conceptuelere werk in vele trio-opnames. Iyers moderne jazzcomposities voor dit uitstekend spelende sextet zijn dynamisch in balans, lichter - minder afstandelijk lijkt wel, maar nog altijd interessant complex. Vrijheid vindt de pianist tussen zijn drie blazers van naam als steeds weer van plek veranderende, invoelende middenvelder, terwijl zijn ritmesectie met groovy lagen fraai ondersteunt.