iPhone X: wie betaalt 1.159 euro voor een telefoon?

Technologie

Apple viert het tienjarig bestaan van de iPhone met de introductie van een extra luxe toestel.

Wereldwijde wedloop tussen Apple en Samsung

Apple viert zijn jubileumfeestje – tien jaar geleden verscheen de eerste iPhone – met een telefoon die de magische grens van 1.000 euro ruim overschrijdt: de iPhone X (spreek uit: tien) kost 1.159 euro in Nederland.

De presentatie werd dinsdag gehouden in het heilige der heiligen – het Steve Jobs Theater in de nieuwe Apple Campus in Cupertino. „Als Steve Jobs een erfenis zou hebben”, zei topman Tim Cook tijdens zijn presentatie, „zou het niet één product zijn, maar Apple zelf.”

Zonder de iPhone, in 2007 geïntroduceerd door Jobs, was de Apple Campus er nooit gekomen. Het is de kurk waar het rijkste bedrijf ter wereld op drijft: Apple verkocht sinds 2007 1,2 miljard iPhones.

Apple zag vorig jaar voor het eerst zijn omzet dalen, naar 215 miljard dollar. Het was dus ook tijd voor iets nieuws.

De iPhone X wijkt af van de standaard iPhone: de homeknop verdween omdat het oled-scherm flinterdunne randjes heeft. Om het toestel te ontgrendelen gebruik je geen vingerafdruk maar een gezichtsscanner: Face ID.

Hoewel Apple de iPhone X futuristisch noemt, is veel van de technologie al in andere toestellen in gebruik. De meest opvallende eigenschap is de instapprijs van 999 dollar (Europese prijs:1.159 euro), net zoals bij de Samsung Galaxy Note S8. Die is vanaf 15 september te koop voor 999 euro.

Omdat Apple alleen premium telefoons verkoopt, heeft de iPhone een hogere gemiddelde verkoopprijs dan andere smartphones. De gemiddelde prijzen van Android-toestellen dalen door Chinese concurrenten, zoals Huawei, Oppo en Xiaomi, tot onder de 300 dollar, Apple zit op zo’n 650 dollar per toestel.

Apple wil de gemiddelde verkoopprijs nog verder opschroeven. De iPhone X wordt geen eenmalig jubileumtoestel voor enthousiaste verzamelaars, maar een nieuwe topcategorie – laten we het premium-deluxe noemen. Apple zou 70 miljoen oled-schermpjes besteld hebben voor dit jaar, en nog eens 95 miljoen voor volgend jaar.

De hamvraag is: wie heeft er 1.000 dollar (of 1.159) euro) over voor een telefoon? Het is een hoog bedrag, waar je normaal gesproken een laptop voor koopt. Maar de smartphone is voor de meeste consumenten allang hun voornaamste computer. Naarmate de schermgroottes en rekencapaciteit van de toestellen groeien, zijn apparaten als de iPhone X en de Samsung Note 8 capabele vervangers van de laptop.

Maar dat is niet waar Apple op mikt met de iPhone X. Dit is een technologisch statement, die augmented reality (je telefoon als venster voor een virtuele wereld) nu in zakformaat biedt. Door zijn ingebouwde chip voor kunstmatige intelligentie leert deze telefoon je beter (her)kennen dan jezelf, belooft Apple – je biometrische gegevens blijven ondertussen op je eigen telefoon bewaard.

Een abonnement op de Apple-club

De X is een toestel waarnaar bestaande iPhone-gebruikers, ingesteld op Apples appwinkel en diensten, uiteindelijk zullen upgraden, hoopt het techbedrijf. Apple ontpopt zich als provider en mediadistributeur. Het bedrijf gaat een miljard investeren in eigen tv-series à la Netflix en zou de rechten van James Bond-films willen vergaren. Apple stopt eigen simkaarten in horloges en iPads en subsidieert toestellen met een lease-abonnement. In combinatie met Apple Music, een tv-dienst en extra iCloud-opslag kan Apple per lid-abonnee een paar tientjes per maand extra verdienen. Apple noemt zijn winkels geen winkels meer maar ‘town squares’ , pleinen waar mensen verzamelen. Dat clubgevoel past bij de nagedachtenis van Steve Jobs: Apple als way of life is het verdienmodel voor de komende tien jaar.