privacy

Camera’s in reclamezuilen uitgezet

Exploitant van reclameborden Exterion heeft voorlopig de camera’s uitgeschakeld die in sommige digitale reclamezuilen zitten. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt. Vorige week ontstond ophef over de camera’s, die Exterion gebruikt om een analyse te maken van mensen die een reclamezuil bekijken. Er was mogelijk sprake van een privacyschending. Exterion zegt dat het „nooit de bedoeling was” onrust te veroorzaken. „Dat is helaas wel gebeurd en daarom zien wij het als onze verantwoordelijkheid hiernaar te handelen”, staat op de site van het bedrijf.

Vorige week ontdekte een reiziger op NS-station Amersfoort een cameraatje in een reclamezuil van Exterion. De reiziger plaatste een foto op Twitter. Dat leidde tot verontwaardigde reacties op sociale media. De NS haastte zich te zeggen dat het slechts ging om een ‘sensor’. Niet veel later bevestigde Exterion dat het toch echt om een camera ging. De reclamezuil bleek uitgerust met VidiReports, een programma dat op basis van videobeelden kenmerken als geslacht en leeftijd van mensen die de reclame bekijken, kan vaststellen. Het programma slaat de beelden niet op.

Dat laatste benadrukt Exterion nu ook: „De camera’s en de bijbehorende software kunnen slechts statistieken verzamelen.” Of de camera’s daarmee ook aan de privacywetgeving voldoen, is nog maar de vraag.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) plaatste dan ook vraagtekens bij de reclamecamera’s. De privacywaakhond ging in gesprek met de NS over de borden op de stations. AP zegt niet of zij ook onderzoek naar Exterion doet. (NRC)