Recensie

Onverzettelijke frêle verschijning

Romantisch drama

Sally Hawkins laat zien wat ze technisch allemaal in huis heeft, als de naïeve schilder Maud Lewis in ‘Maudie’.

In Canada is de outsider-schilder Maud Lewis (1903-1970) geen onbekende. Ze bewoonde een piepklein huisje in het onherbergzame Nova Scotia met haar echtgenoot Everett, een visser. Lewis maakte elke dag een schilderij: ongeschoold, maar opvallend en kleurrijk werk. Daarmee trok ze gaandeweg de aandacht van pers en kunstverzamelaars.

Regisseur Aisling Walsh vertelt haar verhaal grotendeels als een intieme vertelling voor twee acteurs, die de kans krijgen om technisch te schitteren. Personages met een verstandelijke beperking en de nodige tics, daar zetten acteurs graag hun tanden in. Ethan Hawke speelt Everett: een grove, onbehouwen, simpele ziel, die toch alles voor zijn ‘Maudie’ overheeft. Sally Hawkins laat zien dat de kunstenaar meer levenslust, boerenslimheid en onverzettelijkheid in zich heeft dan haar frêle gestalte en traumatische jeugd aanvankelijk doen vermoeden.

Maar de film durft het niet aan om te laten zien wat het écht betekent om met een serieuze beperking te leven. De eigenaardigheden van het stel geven op de cruciale momenten nooit echt de doorslag. Als het erop aankomt, nemen Maud en Lewis toch steeds verstandige, begrijpelijke besluiten, die de kijker gemakkelijk kan meevoelen. Wel zo romantisch, maar niet heel overtuigend.