Recensie

Nu lukt het Destiny wél

Destiny 2 is een fantastisch pretpark met een paar kleine schoonheidsfouten. Dat mag de pret van de flow niet drukken.

De eerste Destiny had een klapper moeten zijn: geen dolle rit op een achtbaan zoals veel schietgames, maar een online pretpark vol mogelijkheden. De realiteit viel tegen. Te weinig diepgang, vonden zowel critici als gamers. Ontwikkelaar Bungie sleutelde drie jaar lang door aan de formule. Met succes. Destiny 2 is een schot in de roos, een gaming-Disneyland voor shooter-fans.

Het verhaal is de zwakste schakel: hoewel gemakkelijker te volgen dan het eerste deel staat Destiny 2 nog steeds bol van genreclichés, een slappe echo van games die wel risico’s durven te nemen. Slechterik Ghaul wil superkrachten en steelt daarom het vermogen van onze helden om hún superkrachten te gebruiken. Je moet je krachten terugkrijgen en hem stoppen. Fin.

Nee, het plezier van Destiny zit vooral in de flow, het gemak waarmee je van de ene activiteit in de andere valt. Onderweg naar een queeste kom je bijvoorbeeld toevallig een groep spelers tegen die probeert een kwaadaardig ritueel stop te zetten. Voeg je je bij hen? Of ga je even verderop naar schatten zoeken? Of verlaat je het gebied om met een team tegen andere spelers te vechten? Al die mogelijkheden leveren veel eigen verhalen op: die keer dat een onbekende speler je op het randje van de dood redt blijft langer bij je dan de strijd tegen Ghaul.

Schieten gaat heerlijk en vijanden zitten om elke hoek. Ook de superkrachten zijn een genot – je smijt met granaten, slaat bad guys in de fik en verandert met een druk op de knop in een brandende engel des doods.

Voordat je het weet is het verhaal voorbij en begint de tweede helft van de game. Bereik je namelijk het hoogst mogelijke level, 20, dan gaan nieuwe deuren open, verschijnen nieuwe kleinere missies, en verandert de game in een zoektocht naar de beste wapens en schatten.

Schoonheidsfouten heeft de game wel. Sommige missies zitten niet helemaal goed in elkaar – je kan de weg kwijtraken en vast komen te zitten. Gedoe was er al over de beslissing om echt geld te vragen voor kleine cosmetische aanpassingen. Maar het kan een leuk dagje Disneyland niet kapot krijgen.