Recensie

Klassiek gamegenre herleeft in insectenrijk

Platformer

Grote gamestudio’s laten de ‘platformer’ al jaren links liggen. Een Australisch gamebedrijfje blaast het genre met Hollow Knight nieuw leven in.

Zweet op de controller, eelt op de vingers. Het dit jaar uitgekomen Hollow Knight is een pittige platformer, het gamegenre waarin je personage van platform naar plaform moet hoppen. Duimen zullen driftig over knoppen moeten dansen om door levels heen te springen en te duiken, om halverwege het gevecht met een eindbaas tóch te sterven. Opnieuw!

Eind jaren 80 en begin jaren 90 waren deze platformgames nog populaire kassuccessen. Het waren de hoogtijdagen Super Mario, Sonic the Hedgehog en Metroid. Maar de meeste game-ontwikkelaars laten het klassieke genre al jaren links liggen. Het grote geld ligt bij andere, driedimensionale games.

Gelukkig springen kleine gamestudio’s nu in het gat dat achterbleef. De Australische indiestudio Team Cherry haalde in 2014 40.000 euro op met crowdfunding om Hollow Knight te maken. Een gamebudget van niks natuurlijk, maar Team Cherry laat zien dat het genoeg is om een van de beste platformgames in jaren te produceren.

Hollow Knight is een platformer zoals platformers ooit bedoeld waren. Het belangrijkste: de besturing is soepel. Het voelt alsof je de volledige controle hebt over het zwijgzame hoofdpersoontje, een tweehoornig ridderfiguurtje met zwaard. Sierlijk springt de mysterieuze held tegen muren op of zoeft hij over afgronden heen. Of hij valt even gracieus te pletter natuurlijk, maar dat is dan je eigen schuld.

Dat is misschien wel de grootste verdienste van Hollow Knight: het is misschien een verdomd lastige game, maar falen voelt altijd als jóuw falen. Steeds is duidelijk wat van je wordt verwacht. Alles komt aan op patroonherkenning en timing.

Dan is er nog die prachtig ontworpen spelwereld, het ondergrondse Hollownest. Hollownest is een mysterieus insectenrijk in verval. Of beter gezegd: wat er van dat rijk rest ná het verval. De omgeving ademt de verlaten sfeer van een stille metropool. In de schaduwen loeren kevers en ander insectentuig, dolgedraaid door een vloek.

Alle bewoners van Hollownest zijn met de hand getekend en barsten van karakter. De wezens die hun verstand nog niet verloren zijn, zijn voorzien van geweldige stemmen die in verzonnen talen met de speler communiceren. „Hoebloebloe”, jubelt de verkoopsterslak Saroeba. „Djor-cha-hai”, gromt de serieuze neushoornkeversmid.

Knap is dat de verhouding tot de uitgestrekte spelwereld verandert naarmate je langer speelt. Eerst is Hollownest een vijandige plek. Naarmate je vertrouwder raakt met de spelonken, nodigt Hollownest je uit om dieper te graven, op zoek naar geheimen en verborgen kamers. En tot slot wordt Hollownest een plek die je op je duimpje kent, een thuis waar je doorheen springt en stuift.

En dan te bedenken dat Team Cherry Hollow Knight met gratis updates en uitbreidingen blijft ondersteunen. De eerste is net uit, de tweede verschijnt later dit jaar. Kijk, zó blaas je de platformer nieuw leven in.