Recensie

Een intrigerende relatie vol leugens en zelfbedrog

Arthouse

‘In blue’ is een rijke, genuanceerde film, met een intrigerende relatie tussen een stewardess en een straatschoffie.

Onverwacht duo: straatkind Nicu (Bogdan Iancu) en stewardess Lin (Maria Kraakman)

‘Dit is hoe de passagiers jou zien’, staat er in de ruimte waar KLM-stewardessen de make-up opbrengen en hun blauwe uniformen voor een laatste maal rechttrekken voor ze in het vliegtuig stappen. In blue gaat over de kloof tussen deze maskerade en hoe iemand zich werkelijk voelt. Zo lijkt de ervaren KLM-stewardess Lin (Maria Kraakman) iemand die zichzelf volledig onder controle heeft, zowel tijdens haar lessen aan aspirant-stewardessen als in de lucht. Ze treedt kordaat op als een vrouw tijdens een vlucht naar Boekarest weeën krijgt, maar de bevalling heeft een impact die haar emoties sluipenderwijs beïnvloedt.

De volgende ochtend rijdt de taxi waarmee ze naar het vliegveld snelt een jongen aan. Is het een ongeluk, of dook hij expres op de motorkap om zo wat geld op te strijken? Ook Nicu (Bogdan Iancu), het slachtoffer, doet zich anders voor dan hij is. Dat Nicu een verslaafd Roemeens straatschoffie is dat in ondergrondse tunnels slaapt, krijgt de toeschouwer meteen te zien. Lin komt er pas gaandeweg achter.

Tussen zijn uitzichtloze bestaan en Lins leven gaapt ook een kloof. Wat ziet zij in hosselaar Nicu? Is het empathie, westers schuldgevoel? Misschien heeft zij meer met Nicu gemeen dan op het eerste gezicht lijkt.

Hoe het precies in elkaar steekt, onthult In blue geleidelijk. Die plotonthullingen worden opgehangen aan Lins moeder en Lins vriend (of ex-man? – de film laat het in het midden). Maar zij worden nooit echt personages en hadden eigenlijk ook weggelaten kunnen worden. Dan was de intrigerende relatie tussen Lin en Nicu, vol leugens en zelfbedrog, nog beter uit de verf gekomen.

Een beetje jammer is dat wel, want In blue is qua acteren, gevoelens en beeldtaal een rijke, genuanceerde film. Vooral de vele scènes met handaanrakingen vallen op, die zowel symbool staan voor intimiteit als de angst ervoor.