Recensie

Yentl & de Boer: onuitputtelijke liedjesmakers

Samen met vier muzikanten spelen Yentl & de Boer oud en nieuw repertoire dat opnieuw aantoont hoe origineel – en daardoor verrassend – hun liedjes bijna altijd zijn.

Na twee successeizoenen met hun debuutvoorstelling De snoepwinkel is gesloten, presenteren Yentl Schieman en Christine de Boer een tussendoortje: Yentl en de Boer in concert. Samen met vier muzikanten (toetsen, drums, bas, gitaar) spelen ze oud en nieuw repertoire dat opnieuw aantoont hoe origineel – en daardoor verrassend – hun liedjes bijna altijd zijn. En hoe gaaf hun zangstemmen harmoniëren.

Daar is natuurlijk ook Ik heb een man gekend bij, het nummer waarmee ze in 2014 de Annie M.G. Schmidtprijs wonnen voor het beste theaterlied van het seizoen. Deze opsomming van nutteloze wetenswaardigheden die ze aan de mannen in hun leven hebben overgehouden, is nog steeds amusant en een goed bewijs van de houdbaarheid van hun liedjes. Op hun best zijn ze geestig en licht ontroerend tegelijk. Zoals een ode aan een dementerende vader, een flonkerend pleidooi voor het stilzetten van de tijd en een liedje over de vraag hoe het zou zijn de geliefde tijdelijk in te ruilen voor een verblijf op de toverschool van Harry Potter.

Maar ook hun pure zotternij treft doel. Met een gezongen handleiding voor voordringen, de treurnis van een kansloze kandidaat in Boer zoekt vrouw, een vocaal stukje smalltalk over de inrichting van een huis en een op muziek gezette lijst van dagelijkse momenten waarop men kaas kan eten. Yentl en de Boer lijken onuitputtelijke liedjesmakers, wier werk in deze concerttour des te meer muzikale glans krijgt.