Theaterwereld moet meer trots tonen

Lot Vekemans, toneelschrijfster, spreekt haar rede 'De Staat van het Theater'uit Foto Anna van Kooij

In de theaterwereld heerst veel somberheid, maar dat is volstrekt onnodig, stelde Ferry Mingelen bij de opening van het Theaterfestival, donderdag in de Stadsschouwburg in Amsterdam. De voorzitter van de toneeljury die de selectie van de beste voorstellingen samenstelde voor het festival, had daarvoor te veel goed toneel gezien afgelopen seizoen: „Je mag verdomme wel eens trots zijn op wat je doet”, hield hij de verzamelde theatermakers en -directeuren voor.

Iets soortgelijks betoogde toneelschrijfster Lot Vekemans in haar rede ‘De Staat van het Theater’. Het idee dat de kunst en de kunstenaars hun waarde moeten bewijzen, noemde ze een valkuil. Juist de kwetsbaarheid van theater is de grote kracht en de bron van creativiteit en innovatie, stelde ze, en daar moeten theatermakers trots op zijn. Ze citeerde de twee zinnen die komen na de beroemde regel van Lucebert ‘alles van waarde is weerloos’: ‘En wordt van aanraakbaarheid rijk, en aan alles gelijk.’

Aanraakbaar moeten we durven zijn, hield ze haar publiek voor, en dus moet de sector moed tonen, grote moed. Moed om je eigen mening te laten varen, want we worden het toch niet met elkaar eens. In plaats van te discussiëren kunnen we beter zorgen dat we doen wat er moet gebeuren. Geen woorden, maar daden, aldus de toneelschrijfster, met geloof in wat je kan bewerkstelligen, en kan veranderen.

Bij de opening werd ook de BNG Nieuwe Theatermakersprijs uitgereikt, en de royale geldprijs van 45.000 euro ging naar het jonge gezelschap Nineties Productions voor de voorstelling Untitled, 2107. Een ogenschijnlijke ‘onschuldige theaterhappening’, waarin ‘de regels van de kunst worden bevraagd’ en ‘het publiek heel direct betrokken wordt’, aldus de jury.

Kurt Van der Elst werd de winnaar van de Theaterfotografie Prijs, ter waarde van 2500 euro voor de fotoserie van de voorstelling Horses van Kabinet K / HETPALEIS.