Amsterdam groener maken vanuit nieuwe passage CS

Talk of the Town

Popup-store Let it Grow in de nieuwe Amstelpassage op CS moet Amsterdam de waarde van groen leren. „Niet alleen voor hipsters.”

Pop-up store Let it Grow in de Amstelpassage op Amsterdam Centraal. „Je wordt echt gezonder en gelukkiger van groen.” Foto Rien Zilvold

De groene, paradijselijke doch flashy popup-store ‘Let it Grow’ past precies bij de clubachtige sfeer van de nieuwe Amstelpassage op het Centraal Station. In deze hal, open sinds donderdag, zitten in tegenstelling tot de chique IJpassage ernaast jonge, creatieve initiatieven die hier tijdelijk hun producten of activiteiten met het publiek delen. Bij de opening was er een pingpongmarathon en cocktailproeverij – ja, lekker hip dus. In de inrichting veel robuuste koperen buizen in combinatie met zoet gekleurde Scandinavische meubels, en natuurlijk: veel planten.

Maar zeg niet dat ‘Let it Grow’ een plantenwinkel voor hipsters is. De komende drie maanden willen ze hier álle Amsterdammers – en toeristen – de waarde van planten en bloemen leren. Dat is volgens het initiatief belangrijk, want steden vergroten en verdichten – „in 2050 woont 80 procent van de Nederlanders in steden, in België zelfs bijna 100 procent” – dus moeten steden vergroenen om het leefbaar te houden. En dat betekent volgens oprichter Silke Tijkotte dus niet alleen een leuk hipsterplantenwinkeltje hier en daar, maar dat alle scholen, ziekenhuizen, straten en nieuwbouw groener moeten worden. In de winkel legt ze uit dat ze het afgelopen jaar vooral ondernemers met groene intenties hielpen te groeien en bekend te worden – in Amsterdam is inmiddels een heuse groene „movement” gaande, van het jungle-achtige dakterras van hotel Zoku tot de verticale stadsboerderij GrowX die op gestapelde akkers verbouwt.

Maar met deze concept-store richten ze zich nu ook op de consument. Want die kan volgens Let it Grow nog veel leren; ja, ook de hipster die toch al alle plantenworkshops afreist. Jacintha Scheerder, die als futuroloog bij het project betrokken is: „Je wordt echt gezonder en gelukkiger van groen.” Scheerder zit bovenop het wetenschappelijke onderzoek dat de positieve effecten van groen in beeld brengt, in de winkel presenteren ze er drie: ‘trust’, ‘hope’ en ‘focus’. Scheerder: „Door de geur van lavendel zijn mensen bijvoorbeeld geneigd geld eerder te delen met anderen vanwege het vertrouwde gevoel dat lavendel creëert en de Universiteit van Wageningen heeft bewezen dat pioenrozen en zonnebloemen positieve gevoelens opwekken, zoals hoop.”

Creativiteit en focus

Zo makkelijk is het dus: gewoon een bloemetje op tafel zetten. Wie voor het grotere effect gaat, bezoekt elk weekend het bos – „bosbadderen”, zoals dat in de wetenschap genoemd wordt. Je omringen met bomen „verlaagt je stressniveau en bloeddruk en verstevigt je immuunsysteem en focus”. Al doet een „stevige, hippe huiskamerplant” ook zijn werk: „het gaat dan om de kleur; zelfs het dagelijks staren naar een groen A4’tje heeft al positief effect.” Ook 40 seconden zicht op een groen dakterras verhoogt de creativiteit en focus. Ga lekker dicht bij je planten zitten, adviseert Scheerder, zit eraan, kroel met ze. Fijn voor mens én plant. Het is een misverstand, vult Franklin de Bekker, (‘communicatie & creatie’) aan, dat planten niet aangeraakt willen worden. Vorig jaar hielpen ze het product Living Light op de markt te zetten: een plant die bij aanraking of beweging een lamp laat branden. Geweldig, volgens De Bekker: „Dit ontwerp geeft de boodschap dat je aan planten mag zitten én bewijst dat een plant of boom energie kan opwekken. Dat kan de verlichting en daarmee inrichting van een stad veranderen.”

Dit soort onderzoek kan, nee móét, volgens hen wel aanslaan bij het publiek. Iedere bezoeker krijgt een ‘Green City Guide’ waarop alle Amsterdamse groene plekjes en initiatieven staan. Over drie maanden zal blijken of de consument de plekken ook bezocht heeft en of hij enthousiast is.

Terwijl aan de overkant van de nieuwe passage nog een racefiets aan de muur wordt gehangen, woelt Scheerder glunderend door een grote kamerplant. Soms is hipster zo slecht nog niet.