‘Ik hoef nu niet op de tijd te letten’

Nieuw treintraject

Op Utrecht Centraal verliep de eerste testdag met tienminutentreinen rustig. Reizigers hopen vooral dat de treinen rustiger worden.

NS-medewerkers informeren reizigers woensdagochtend vroeg met borden over de tienminutentreinen. Foto Remko de Waal / ANP

‘De intercity richting Amsterdam vertrekt hier elke 10 min.’, staat met blokletters op gele borden in de stationshal van Utrecht Centraal. De ochtendspits van de eerste testdag met de vernieuwde dienstregeling verloopt rustig en zonder zichtbare problemen. De treinen richting Amsterdam vertrekken inderdaad elke tien minuten, meestal exact op tijd. Iedere trein stroomt vol, met soms nog enkele vrije zitplaatsen.

„Ik kwam aan met vertraging, daardoor heb ik alsnog mijn aansluiting gemist”, zegt Eric Mulder (37) uit Houten. „Op de terugweg scheelt het me me met de tienminutentrein als het goed is een kwartier. Ik hoop dat het iets minder druk wordt.”

Jennifer Nene (30), uit Utrecht, heeft haar trein juist gemist door de verandering in treintijden: „Irritant: de trein die ik normaal gesproken neem vertrekt vandaag twee minuten later. Dat ze elke tien minuten gaan of elke vijftien minuten maakt mij niet uit, maar het zou wel fijn zijn als de treinen minder vol zouden zitten.”

De NS heeft extra mensen ingezet op de perrons, duidelijk herkenbaar doordat dat ze gele hesjes of jacks dragen. Twee medewerkers houden borden vast waarop ‘hier is nog plek’ staat. Wanneer de volgende trein binnenrijdt, lopen zij snel de uiteinden van de trein, om reizigers te wijzen op wagons waarin het rustiger is.

„Voor mij komt het goed uit, want ik was eigenlijk te laat en nu haal ik mijn aansluiting nog”, zegt Marlene Duijnhouwer (28) uit Utrecht. „En op de terugreis scheelt het me vijf minuten.” Ook Piet de Graaf (60) uit Nieuwegein is blij met de tienminutendienstregeling. Meer kans dat hij kan zitten, zegt hij. „Het is wel knap dat ze iedere tien minuten een trein laten rijden. Voor mij is dat mooi, want ik hoef dan eigenijk nooit meer op de tijd te letten.”

Tijdens de korte stops op het station praten de NS-medewerkers met conducteurs en wordt de bezettingsgraad van iedere trein gemeten. Een medewerker vertelt dat het nog te vroeg is om nu al iets te zeggen over een mogelijk verschil in drukte. Dat moet de komende veertien woensdagen waarop de tienminutendienstregeling getest wordt blijken.